Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zou een werkgever je op de laatste trede van een lage schaal inschalen in plaats van halverwege de volgende schaal?

Ik start binnenkort een nieuwe functie en ik word ingeschaald op de laatste trede van schaal 7. Ik snap niet precies waarom ik niet halverwege schaal 8 word ingeschaald. Daarnaast vraag ik me af wat het voor impact heeft, bijvoorbeeld belastingtechnisch. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij een grotere organisatie is iedere functie binnen de organisatie 'gewaardeerd'. Dat wil zeggen dat, op basis van gevraagde kennis en competenties, de functie gewaardeerd is met een bepaald salarisniveau. Dit salarisniveau is gekoppeld aan een salarisschaal.

Je start binnenkort dus in een nieuwe functie die naar alle waarschijnlijkheid is gewaardeerd als een 'schaal-7 functie'. Afhankelijk van je opleiding en het aantal jaren ervaring begin je onderin of bovenin een bepaalde schaal.

Het kan dus voorkomen dat je een hoger salaris hebt dan iemand die nieuw binnenkomt en onderin schaal 8 start. Het verschil is echter, zoals hier al bij andere antwoorden is toegelicht, dat je salaris in principe niet meer groeit (muv de CAO-verhogingen). Terwijl de persoon onderin schaal 8 na een jaar of 10 hoger zal zitten dan jij (als jullie beiden niet van functie veranderen).

Het heeft verder geen belastingtechnische voor- of nadelen.

Samenvattend:
Je functie bepaalt de SCHAAL waar je in wordt geplaatst.
Je anciënniteit (opleiding+ervaring) bepaalt de TREDE binnen de schaal waarin je wordt geplaatst.

Tenminste, zo zou het moeten werken als ze zich netjes aan de regels houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Impact geen. Ze willen je gewoon niet een schaal hoger zetten. Waarschijnlijk laten ze dat volgend jaar bij je beoordelingsgesprek afhangen van je functioneren. Misschien bij goed functioneren naar schaal 8
13 jaar geleden
De laatste trede van schaal 7 betekend dat je gelijk geen jaarlijkse salarisverhogingen meer krijgt.
Zou hij je halverwege schaal 8 zetten (wat nu ongeveer hetzelfde salaris op zou leveren) zou je tot je aan het eind van schaal 8 zit, ieder jaar een salarisverhoging krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag naar het functiegebouw (een overzicht van functies en schaalindelingen) want daarin moet je kunnen nakijken of jouw functie overeenkomt met de schaalindeling en wat je verdere mogelijkheden zijn om door te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing