Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom willen werkgevers dat je een pasfoto toevoegt aan je personalia als je reageert op een vacature?

Wanneer vinden ze je op basis van die foto niet geschikt?

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb je meer kans op een gesprek als je standaard uiterlijk hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik ook liefst een foto van de sollicitant erbij willen hebben. Ongeacht of die persoon nu in het magazijn of de receptie zou gaan werken. Het zegt mij iets over die sollicitant, ik kan een beeld erbij vormen. Ik 'lees' de gezichten, hun kleding, hun houding. Ik moet er mee door een deur kunnen, misschien wel heel veel jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zullen bij een foto waarop je er niet verzorgd uitziet direct afhaken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik denk dat dat in elk geval gebeurt bij ongeknipt, piekerig vet haar, piercings en tattoo's zijn allemaal 'not done' als het een representatieve functie betreft.
Het ligt ook aan de functie en het bedrijf, wat prioriteit heeft. Soms is een plek beter opgevuld met 'mooie mensen', bijv. in een beautyshop, om maar een voorbeeld te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak afhankelijk van de functie. Stel je voor dat je solliciteert voor receptioniste, of een functie waarbij je veel met klanten te maken hebt, dan is het natuurlijk belangrijk dat je er representatief uitziet.
Iemand met zijn hele gezicht onder de tattoos of piercings zal niet worden aangenomen. Ook kan ik mij voorstellen dat ze iemand met burka weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben ze een gezicht bij de vacature...en of je representatief overkomt. Alleen een brief kan soms onpersoonlijk overkomen, zo weten ze wie ze voor zich hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing