Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn veel gestelde vragen bij sollicitatiegesprekken?

En hoe beantwoord je die zo goed mogelijk (met resultaat dat je aangenomen wordt natuurlijk)?

Toegevoegd na 23 minuten:
sorry als deze vraag al eerder is gesteld maar toen ik deze vraag begon stond die vraag niet bij '' misschien staat je vraag hierbij.. '' :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
818

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik denk dat je wel wat hebt aan de antwoorden die eerder op deze vraag zijn gegeven. Zie link
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom wil je de baan. Wat kan je het bedrijf bieden (Waarom JIJ), wat heb je voor een ervaring met ... (Vul maar in, zaken die regelmatig langs komen).

Het beste antwoord je gewoon eerlijk; dat is het beste om de baan te krijgen en houden. Liegen is geen goed begin van een baan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Waarom wil je graag bij ons komen werken?
- Wat is je ervaring op dit gebied?
- Wat zijn je sterke kanten?
- Wat zijn je zwakke kanten? (tip: noem een fout die je nu niet meer zo snel zou maken)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- waarom zouden we jou moeten kiezen voor een baan?

- wat betreft zwakte/sterkte punten vragen ze vaak door over voorbeelden uit het verleden, of hoe je denkt deze punten tegen te komen (en op te lossen).

- wat altijd goed werkt is van tevoren bellen voordat je solliciteert, met wat vragen over de baan. dan ben je al wat bekender dan degenen die alleen een brief hebben gestuurd.

let ook hier op (geen idee of je dit al weet, maar toch):

- ken je CV, ze zullen naar relevante dingen vragen
- stel zelf ook vragen! staat altijd leuk. en geeft aan dat je oprechte interesse hebt en een goede keuze wilt maken. ze kiezen niet alleen jou, maar jij kiest immers ook!
- zorg dat je goed en netjes gekleed bent, dat je vacature goed kent, met kleding bedoel ik dat het aansluit op de vacature en de organisatie.
- weet bij welke organisatie je solliciteert, ken de website als ze die hebben.
- als er meerdere gesprekspartners tegenover je zitten, kijk ze allemaal aan als je antwoord geeft/vragen stelt. het is een psychologisch trucje wat er voor zorgt dat iedereen zich erbij betrokken voelt, aandacht krijgt. en dat werkt zeer zeker positief op het resultaat!
- bij binnenkomst geef je iedereen een hand en kijk je ze aan. als je op de stoel zit, heb dan een open houding: niet met gekruiste armen/benen, mensen aankijken dus en zit met je rug tegen de leuning aan, voel de stoel helemaal tegen je lijf aan ahw. niet onderuitgezakt uiteraard....

een vraag die jij zou kunnen stellen is oa. ook: evt wat de taken concreet inhouden. of wat ik zelf een hele nuttige vindt: wat voor manager bent u?

wat ik altijd een goede oefening voor een gesprek vind, is de vacature doorlezen en zelf vragen bedenken die gesteld zouden kunnen worden. klinkt als een wat slap antwoord op je vraag, maar tis een oefening die wat vragen naar boven kan halen waar je in eerste instantie nog niet aan hebt gedacht. de eerste vraag die ik in dit antwoord noem kun je misschien dan beter beantwoorden.

succes ermee!!

Toegevoegd na 4 minuten:
nog wat: om een goede indruk te maken zou ik alvast bedenken hoe je zwakte punten toch positief in dit werk kunnen zijn. bijvoorbeeld: perfectionisme kan ook heel positief zijn (je wil je werk goed doen), of onzekerheid (je stelt veel vragen, wil zeker weten dat je het goed zal doen, en het ook checken).

om wat voor baan gaat het eigenlijk? misschien kan ik dan met je meedenken voor wat meer concrete vragen!! (beroepshalve in mijn geval)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inleidend;
Wie ben jij?

Wat kun je over jezelf vertellen?
Wat is jouw karakter?
Wat doe je privé?

Wat heb je gedaan?
Wat voor opleiding heb je genoten?
Hoe staat het met je werkervaring?

Wat kun je?
Hoe staat het met je persoonlijke vaardigheden, hoe ga je om met werkdruk, kun je goed leren?
Kun je overweg met de computer?
Ben je communicatief, mondeling en schriftelijk, kun je goed luisteren, goed inleven in anderen, heb je overtuigingskracht?
Kun je goed samenwerken in een team?
In hoeverre heb je managercapaciteiten?
Ben je klantgericht, ben je ondernemend, wat zijn je zakelijke kwaliteiten?

Wat weet je?
Wat weet je van de functie waarop je solliciteert?
Hoe goed ken je het bedrijf/de organisatie waarbij je solliciteert?
Ben je nog bij op je vakgebied?

Wat wil je?
Wat zijn jouw ambities?
Waarvoor ben je gemotiveerd?
Waarom ben je aan het solliciteren?
Hoeveel wil je verdienen?
Wat mag de werkgever van jou verwachten?

Afsluiting;
Heb je nog vragen?
Zijn we nog iets vergeten?

Na afloop stur je dan een persoonlijke bedankbrief naar de interviewer, dat doet het altijd goed als er nog geen beslissing is gevallen.

Je moet proberen de vragen slim te beantwoorden. bij een goedlopend sollicitatiegesprek is er sprake van een dialoog. Dit betekent dat je inhaakt op wat er gezegd wordt en dat je zelf wat te vragen hebt. Er wordt dus een actieve houding van je verwacht.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding