Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mij het best voorbereiden op een stageplek?

Een aantal dagen terug had ik een vraag gesteld over het best een sollicitatiebrief te schrijven. Daarop heb ik een aantal goede antwoorden gekregen. Nu heb ik een uitnodiging gekregen. Deze plek is heel gewild en de concurrentie is moordend. Hoe kan ik me het best voorbereiden? Hoe kan ik het best voor de dag komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
685

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Probeer zoveel mogelijk informatie over het bedrijf te verzamelen. Hoeveel werknemers heeft het bedrijf, welke producten of diensten levert het bedrijf, waar is de hoofdvestiging van het bedrijf en waar nevenvestigingen. Actief in andere landen? Wie is de concurrent van het bedrijf? Waar is volgens jou nog winst te behalen voor het bedrijf (wat zouden ze nog kunnen gaan doen qua producten of diensten)? Wie is de oprichter van het bedrijf. Wie is de directeur. Hoe is de bedrijfsetiquette, hoe de hierarchie? Heeft het bedrijf al eens andere bedrijven overgenomen? Is het onderdeel van een groter concern?
Welke zaken spelen er momenteel in het wereldje waarin het bedrijf zich bevindt? Veel concurrenten? Moeilijke markt? Dure grondstoffen? Stel dat je gaat werken bij een fabrikant van mobiele telefoons, is het handig te weten dat coltan, een vitale grondstof is voor een mobiele telefoon, maar erg moeilijk verkrijgbaar. Bestudeer dus ook de producten / diensten die ze aanbieden, en probeer daar zelf kritische vragen over te stellen. Stel ik heb een kledingzaak en vraag aan jou, als sollicitante: "Ik heb deze nieuwe jas gisteren binnen gekregen en hang hem op in de winkel. Hoe lang maar zo'n jas daar volgens jou blijven hangen?" Een echt goed antwoord kun je daar niet op geven. Maar als vraagsteller wil ik wel een antwoord horen! Wat ga jij zeggen? Een week? Een maand? Een jaar? Je zult ook moeten proberen je antwoordt te motiveren. Schouders ophalen of zeggen geen idee, getuigt niet van betrokken zijn, echt meedenken.
Met betrekking tot het voorbeeld van de jas zou je kunnen zeggen: "De jas is dun, heeft geen voering, vrolijke uitstraling. Mijns inziens zal de jas er wel eens een tijdje kunnen blijven hangen, daar de winter in aantocht is. Bovendien is de kleur van de jas niet meer echt in de mode".
Als eigenaar van de winkel zou ik dan denken: Prima, ze weet waar ze het over heeft, weet het te motiveren.

Spit dus zoveel mogelijk info op over het bedrijf, maar loop er ook weer niet mee te koop. Met een bepaalde nonchalance kun je zo nu en dan - heel gedoseerd - je kennis verspreiden. Wanneer jij het nodig vindt. Als sterke troeven op je hand.

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door jezelf te zijn en te blijven, interesse te tonen, en veel vragen te stellen wat betrekking heeft op je stage...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er voor dat je weet wat het werk op je stageplek inhoudt en dat je ook weet wat het bedrijf, waar je stage wil gaan lopen doet. Je kunt hier vragen over krijgen. Verder kun je vragen verwachten over waarom je juist bij dat bedrijf aan de slag wilt etc. Bedenk van tevoren welke vragen je kunt krijgen en welke antwoorden je dan wilt geven.

Kom verder netjes gekleed en op tijd op de afspraak. Dan ben je al een heel eind.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verdiep je goed in het bedrijf. Weet wat ze doen daar. Bereid van te voren vragen voor. Hiermee laat je zien dat je erg geinteresseerd bent. Blijf rustig en vooral jezelf.

Heel veel succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je zelfverzekerd overkomt..
Bereid je dus goed voor, maar let ook op je houding.. Geef een stevige hand, kijk je gesprekspartner aan en ga rechtop zitten met je armen ontspannen naast je lichaam..
Durf gerust je goede eigenschappen te benadrukken, maar waak voor arrogantie.
Denk rustig na over een vraag en wordt niet zenuwachtig als er stiltes vallen.. Het is niet raar dat je even na moet denken om een fatsoenlijk antwoord te geven..
Probeer een goede balans te vinden tussen eerlijkheid en slijmen (tenslotte vertel je toch altijd wat ze willen horen, maar zorg dat je niet instemt met dingen die je niet wilt gaan doen)

Heel veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding