Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet de jaarafsluiting zo vroeg plaatsvinden?

In grote bedrijven moet je bijhouden hoeveel uur je aan welke taak besteedt. Voor de jaarafsluiting moeten we nu uiterlijk 14 december alle uren t/m 1 januari in het systeem zetten; we moeten maar schatten wat we in die tijd zullen doen.

Waarom moet dat zo vroeg?

Ik begrijp dat Financiën de uren bijtijds wil hebben. Maar nu komt het op mij over of de 30 mensen van Financiën een hoop moeite en ergernis afwentelen op de 3200 medewerkers.

Waarom niet de uren gewoon aan het einde van de week invoeren? Dan moeten die 30 mensen van Financiën misschien wat harder werken in de eerste week van januari, maar dat lijkt me beter dan 100 keer zoveel mensen lastig vallen.

Waarom is het zo belangrijk dat ze de uren t/m het einde van het jaar al op 14 december hebben? Waarom kan dat kennelijk echt niet wachten tot 3 januari?

13 jaar geleden
827

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee het kan niet wachten. De administratie moet proefbalansen uit draaien en controle runs draaien.
De situatie per 31 december moet vastgesteld worden, dus de grote bulk van de interne controle moet voor die datum worden gedaan. Het probleem is ook, dat de debiteuren en crediteuren overzichten ook weer moen aansluiten op de overzichten van de debiteuren en crediteuren zelf.
De accountantscontrole komt pas maanden later en voor hen maakt het allemaal niet zoveel uit. In het bedrijf waar ik voor werkte hadden ze maandelijks 5 dagen nodig voor de maandafsluiting. Ik heb het in de software van dat bedrijf mogelijk gemaakt, dat de belangrijkste activiteit van het bedrijf(factureren) kon doordraaien tijdens die 5 dagen, door de de data gedurende die periode, automatisch de eerste van de volgende maand te laten zijn. Zo complex is het bij jullie niet, allleen zal het steeds wel een probleem zijn om alle gegevens van de mensen op tijd binnen te krijgen, daarom dwingen ze jullie gewoon. Vergeet nooit de macht van de administratie en die van de portier en koffiejuffrouw in het bedrijf. Dat zijn de eersten met wie je vriendjes moet zien te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het maken van een jaarrekening is niet even harder werken. Het is een hele boel werk. En het is ook niet afwentelen van werk. Op de administratie weten ze niet wat andere allemaal precies doen maar ze moeten daar wel zorgen dat alle kosten op de juiste plaats staan.
De jaarrekening wordt ook nog eens gecontroleerd door een accountant. daarnaast zijn mensen er laks met het invoeren van hun uren. De administratie moet daar altijd weer achteraan zitten. Allemaal extra werk voor die medewerkers
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Dit kan wel wachten. Maar het is blijkbaar de procedure in jullie bedrijf dat alle informatie uiterlijk 14 december binnen moet zijn.

Dus als je hier wat aan wilt doen zoek uit waar die procedure uit voort komt. Moeten aandeelhouders op een bepaalde tijd geinformeerd worden bijvoorbeeld? Voor de overheid maakt het in elk geval niet uit.

Vraag om verduidelijking aan financien en stel ze voor om het volgend jaar anders te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
De overheid heeft hier ook niets mee te maken. Het gaat er in dit geval om dat een jaarrekening moet worden gemaakt die waarschijnlijk voor een bepaalde datum in concept gereed moet zijn voor een accountantscontrole

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding