Wat doet het met je als je een bruistablet in zijn geheel doorslikt met water?

Ik vraag mij af wat er gebeurt als je een bruistablet in 1 keer doorslikt met een beetje water. Ga je dan je keel beschadigen of gaat er een hoop gas uit je neus komen, .......... Zou het schadelijk zijn?
Niet dat ik het wil proberen maar vroeg het gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het helemaal voor me, allemaal gas uit je neus:) Goeie vraag overigens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vond het wel interessant :)
Kimath
13 jaar geleden
Ik denk dat je heel veel boeren gaat laten.

Het beste antwoord

Een bruistablet bruist als je hem oplost doordat er een chemische reactie optreedt tussen twee stoffen die oplossen. Bij deze reactie komt koolstofdioxide-gas vrij.
De twee stoffen die reageren zijn stoffen die respectievelijk een zuur en een base vormen in water.
Als base wordt vaak natriumbicarbonaat gebruikt. Dit zal denk ik ook wel op de verpakking van de bruistabletten staan. Natriumbicarbonaat, is de triviale naam van natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3. De stof die als zuur wordt gebruikt is verschillend per soort tablet.

Als je een tablet zonder oplossen in zou nemen dan zou hij in je mond en maag gaan bruisen. Dit is niet prettig omdat al het gas dat vrijkomt ergens heen moet en je dus zal gaan boeren of oprispingen krijgt.
Het van tevoren oplossen van een medicijn zorgt dat het medicijn al fijn verdeeld in je lichaam komt en het dus niet als een geconcentreerd pilletje binnenkomt. Het bruisen zorgt dat het medicijn goed oplost en ook extra goed verdeeld wordt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik vermoed dat het heel slecht is voor je maagwand.

Daarom moet het in een groot glas water oplossen. zodat het makkelijke opgenomen word.

Ik zou wel de bijsluiter opvolgen, want die is er niet voor niets.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloedstolling kon er dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
huh? dat spul gaat bruisen in je maag, hoe gaat daar je bloed van stollen..
De vader van een vriendin van mij heeft dit ooit gedaan en kreeg hier hele erge buikpijn van. Niet aan te raden dus.