Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben sommige opleggers een nederlands en een belgisch kenteken?

Soms zie ik vrachtwagens rijden die een oplegger er achter hebben met zowel een nederlands als een belgisch kenteken.
Wat is hier voor de reden, en hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In sommige landen - waaronder Belgie en Duitsland - hebben aanhangers hun eigen kenteken. Als je een dergelijke aanhanger leent/gebruikt/huurt, hoeft er dus geen NL nummerplaat op die gelijk is aan het kenteken van je auto, want het ding heeft zijn eigen nummerplaat en dus eigen registratie (en eigen verzekering).

Bij een vrachtwagencombinatie kan dat net zo goed het geval zijn als bij een normale personenauto, alleen zit het ding zodanig in elkaar, dat je (bijvoorbeeld) de Nederlandse nummerplaat op de oplegger kunt zien en vlak daarbij de Belgische nummerplaat van de 'aanhanger'. Dat lijkt een beetje op 1 voertuig met 2 kentekens, maar het zijn natuurlijk eigenlijk 2 aparte "eenheden" voor de verzekering met elk hun eigen kenteken.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik heb de namen een beetje door elkaar gegooid geloof ik, (truck / oplegger / aanhanger etc) maar het plaatje is hopelijk duidelijk :schaam:

Toegevoegd na 4 minuten:
Soms zijn de opleggers / containers eigendom van een bedrijf met meerdere vestigingen en overal in Europa vestigingen ; dan kunnen er zelfs meer dan 2 kentekens op zitten. Zolang er voor elk land war ze rijden maar een kloppend kenteken op zit. Eventuele opsporing van de verantwoordelijke als er iets gebeurt (of een boete) leidt dan uiteindelijk altijd naar dezelfde partij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is verboden. Een oplegger kan nooit 2 kentekenplaten hebben. Evenmin een aanhangwagen. Dit zou betekenen dat de oplegger in 2 landen geregistreerd staat, en dus ook over 2 kentekenbewijzen moet beschikken. Dat is binnen de Europese wetgeving niet toegestaan, want dat zou betekenen dat er dan ook 2 verschillende kentekenhouders zijn. Stel dat je geflitst wordt... waar moet de bekeuring dan heen. Als er een ongeval plaatsvind, welke kentekenhouder is dan aansprakelijk?
Kortom: er dient een kentekenplaat op te zitten van het land waarin de oplegger geregistreerd staat. En dat kan nooit in 2 landen tegelijk.
Wat jij gezien hebt is geen normale gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing