Is code 95 ook verplicht bij niet beroepsmatig rijden?

Mijn vader heeft al jaren terug zijn C en C1 rijbewijs gehaald. Als hij zijn rijbewijs wil verlengen moet hij dan ook aan de code 95 eis voldoen? Want hij rijdt niet beroepsmatig.
Het punt is dat ik overal lees dat je Code 95 nodig hebt bij beroepsmatig rijden, maar er staat nergens duidelijk dat het niet nodig is bij niet beroepsmatig rijden.
Het rijbewijs loopt af in november 2019.

BVD

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (1)

Nee, dit is niet verplicht als hij geen beroepsmatig chauffeur meer is. Wel is een medische keuring om de 5 jaar verplicht. Het vrachtwagenrijbewijs moet tegenwoordig om de 5 jaar verlengd worden, voor het verlengen is de medische keuring nodig.

Om beroepschauffeur te blijven, moet u iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing volgen. Als u dit niet doet, mag u niet meer beroepsmatig rijden. Bent u zowel voor de vrachtauto als de bus vakbekwaam, dan hoeft slechts één keer 35 uur nascholing te volgen per 5 jaar en niet 70 uur.
U volgt nascholingscursussen via een opleider. De nascholing moet bestaan uit cursussen die door CCV gecertificeerd zijn. U kunt zelf een keuze maken uit de door CCV gecertificeerde nascholingscursussen. De enige eis is dat u van de 35 uur nascholing minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining moet volgen. Voor alle duidelijkheid: alleen cursussen met een V- of een W-code tellen mee voor de vereiste 7 uur praktijktraining.

Lees meer in de link.