Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verlopen de eerste lessen voor het Groot Rijbewijs?

Is het verantwoord om direct de openbare weg op te gaan als je lessen neemt op een grote vrachtwagen met oplegger of op een gelede stadsbus? Of krijg je eerst een paar lessen op een afgesloten oefenterrein, en ga je daarna pas de openbare weg op?

PS.
Ik weet niet of Groot Rijbewijs de juiste term is. Ik bedoel het rijbewijs dat je nodig hebt voor bovengenoemde grote voertuigen.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben begonnen met een korte uitleg over het schakelen met een splitterbak, das toch net iets anders als de 5 versnellingkjes van je twingootje. daarna een rondje om het industrieterrein en dan inderdaad de openbare weg op. Maar wel op een aangepaste route, niet meteen vol de spits in op de ring antwerpen natuurlijk . In de volksmond gebruikt men nog steeds "groot rijbewijs" lessen met een oplegger of in een gelede bus gaat niet ineens, je zult eerst je chauffeursdiploma (theorie inbegrepen) moeten halen, wat overigens een vrij pittige cursus is, daarna zul je eerst je C (motorwagen) of D (bus) moeten halen alvorens je voor je met je E bij C (aanhanger of oplegger) of E bij D( bus met aanhanger of gelede bus).

Toegevoegd na 6 dagen:
aangezien en mensen zijn die op alle slakken zout moeten leggen even een correctie het was een rondje over een bedrijventerrein..... mijn nederige excuses voor mijn gemaakte fout..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb les gehad in een Scania, best een grote vrachtwagen. Na een korte uitleg gingen we meteen de openbare weg op. En dat ging prima! Je went er heel snel aan dat je de bochten ruimer moet nemen om te voorkomen dat je achterwiel over het trottoir gaat. En als er iets fout dreigt te gaan, zit er nog altijd een instructeur naast je om in te grijpen.
Ja, het is dus verantwoord om meteen de openbare weg op te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negen van de 10 keer laten ze je eerst wat proberen op een prive (oefen) terrein en na 10 minuten weten ze echt wel of jij het type bent om mee op de openbare weg te gaan. Als dat zo is, snap je zelf ook wel hoe ver je bent. Zo niet, dan blijven ze nog even door oefenen op dat terrein.
Hoe dan ook, maak je geen zorgen, als je eenmaal gewend bent me de grotere afmetingen, dan is alles als een zg. "piece of cake".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar je al een rijbewijs hebt en ook een hoeveelheid verkeersinzicht is het geen probleem om direct de openbareweg op te gaan met een chauffeur voor categorie C en D.

Een beginnend bestuurder heeft ook het schakelen en het sturen van een voertuig onder de knie, hij / zij hoeft dus alleen te wennen aan de omvang van het voertuig en de bij behorende onmogelijkheden.

Er is dan ook geen betere plek om te beginnen dan daar waar het in de praktijk gebracht moet worden: in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing