Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een GPS-systeem zo programmeren dat er alleen bochten naar rechts worden gemaakt?

Ik heb ooit gehoord dat de pakjesbezorger UPS de route voor zijn chauffeurs zodanig plant dat deze alleen bochten naar rechts maken om tijd te winnen. Bij een linkse bocht zou het zomaar kunnen dat de chauffeur op het tegemoet komend verkeer moet wachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat klopt. En de veronderstelling dat zoveel als mogelijk rechts afslaan is getest door mythbusters en blijkt inderdaad waar te zijn. Ondanks de langere afstand is het sneller en zuiniger (qua brandstof). Zie hiervoor de eerste link.

Ik heb ook even gegoogled op gps systemen die rechtsafslaan bij het plannen van de route als voordeel meenemen en via de 2e link een professionele gps voor truckers gevonden ("The RV GPS: 5510 Rand McNally 5" GPS favors right turns").

Ik kon helaas nog geen Nederlandse systemen vinden die dit ondersteunen, maar wie weet heb ik niet goed genoeg gezocht.

Toegevoegd na 11 minuten:
Oops, foute zin. Ik bedoel dus: "En de veronderstelling dat zoveel als mogelijk rechts afslaan efficiënter is, is getest enz..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat je het GPS systeem kunt veranderen. Wel zou je de "ronde" van je route kunnen aanpassen, en berekenen dat je bij een bepaalde route het meest linksaf moet ipv rechtsaf ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie kan dat, maar dan moet je omwegen maken en dat kost tijd, geld en brandstof. Dus het zou niet logisch zijn.
UPC zal liever investeren in de opleiding van chauffeurs, dat zet meer zoden aan de dijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing