Is een dagretour geldig op meerdere intercity'?. Dus heen van plaats a naar b met intercity C en terug van b naar a met intercity D?
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/retour
Intercities zijn niet onderscheidbaar.
Er bestaan trajecten.
Over welke trajecten heb je het.
(En in België was het tot voor enige jaren gebruikelijk om de verschillende treinseries met bijvoorbeeld ICB (intercity’s) cq IRn (interregiotreinen) aan te duiden.) Sterker nog: ik heb het nieuwe papieren spoorboekje nog niet gezien, maar in het vorige stond de Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda in tabel B, en de klassieke Intercity tussen Rotterdam en Breda stond daar in tabel C (de dienst Den Haag - Venlo). De Intercity Direct van NS betreft 160 km/h snelle treinen met treinnummers in de 900 en 1000 serie, die (met startpunt Amsterdam Centraal) tussen Schiphol Airport en Rotterdam en verder naar Breda (alleen serie 900) over de hogesnelheidslijn rijden.
De gewone IC’s tussen Amsterdam en Breda rijden na Schiphol via de gewone spoorlijn die via Leiden - Den Haag – Rotterdam – Dordrecht voert, wat een duidelijk langere afstand is met meer stops. Voor die klassieke reis via de tragere route betaal je het normale tarief (dus dit is daarmee de uitzondering die de regel bevestigt dat je voor een niet-snellere omweg normaal méér betaalt!) , maar voor de snelle binnendoor rijdende Intercity Direct is daarbovenop voor het gedeelte tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag verschuldigd van € 2,40 per enkele reis (cq tweemaal dat bedrag voor een retour). (En voor de volledigheid: i.v.m. werkzaamheden rijdt de Intercity Direct t/m zondag 22 januari 2017 niet tussen Rotterdam en Breda.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.