Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe laat is het het rustigst op de snelweg?

Ik moet morgen van Leiden naar Rotterdam zuid. Nu maakt de tijd niet zo heel veel uit. Maar ik ben niet zo'n held met autorijden. Welk tijdstip kan ik het beste vertrekken dat het het rustigst is op de snelweg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In een haven- en industrieagglomeratie als Rotterdam/Rijnmond is er ’s middags al vroeg een vergroting van de drukte, vóór de normale avondspits uit.
Er zijn namelijk relatief veel bedrijven die in ploegendienst werken.

De mensen die zeg maar om 14 à 15 uur de late dienst moeten aanvangen, die reizen zelf nog voor de normale spits uit.
Maar degenen die door hen afgelost worden, komen vervolgens deels in de toenemende drukte van het begin van de middag- cq avondspits van de “gewone dagdienstmensen” terecht. Die spits is sowieso breder dan de ochtendspits. Maar ze reizen je voor een deel op de andere rijbaan tegemoet.

In Den Haag en wijde omgeving speelt deze stapeling niet zo’n grote rol – maar als de kantoren eenmaal massaal uitgaan, dán wordt het daar alsnog druk.

Om de drukte zoveel mogelijk te vermijden, zou ik daarom op een gewone door-de-weekse dag mikken op een rit ergens tussen 10:30 en 14 uur.

Morgen is het echter Goede Vrijdag. Dat zal denk ik vooral het aantal kantoormensen op de weg kunnen verminderen. Het werk van de ploegenwerkers gaat gewoon door.

Een verwachting van de spitsdrukte wordt gepubliceerd op http://www.anwb.nl/verkeer/nederland/verkeersverwachting , en voor morgen wordt amper een echte ochtendspits verwacht, maar in de middag zal het denk ik vast wél redelijk druk kunnen worden (die verwachting staat er nu nog niet op) en er gaan ook mensen op vakantie. De middagspits is op vrijdag altijd al drukker dan de ochtendspits.

Voor morgen:
“Verkeersprognose:
Nederland
Op Goede Vrijdag (25 maart) en tijdens de paasdagen zijn het vooral dagjesmensen die voor drukte zorgen op de wegen. Drukbezochte bestemmingen zijn de Keukenhof in de Bollenstreek, de Paasraces in Zandvoort en Paaspop in Schijndel. In het oosten van het land trekken de traditionele paasvuren altijd veel publiek. Rond de paasdagen openen ook de meeste pretparken weer hun deuren. [ ... ]”
http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2016/maart/files-door-lang-paasweekend
Dus misschien gerust wat meer op de ochtend mikken!

Het minder worden van de ochtenddrukte kun je op een kaartje volgen op: http://www.anwb.nl/verkeer?zoom=11¢er=52.06853291664374,4.3471527099609375®io=Den%20Haag . Er is ook een regiokaart voor de hele Randstad – en voor regio Rotterdam
Afhankelijk van je bestemming kun je route kiezen via de nieuwe snelweg A4 door Midden-Delfland en de Beneluxtunnel.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb veel ervaring met kamperen vlak langs de snelweg in een tent en ik kan je verzekeren dat het tussen 02:30 tot 03:30 het rustigst is.
Soms is er dan helemaal geen verkeer!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing