Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het B1 rijbewijs in het buitenland?

Ik ben laatst in Zweden geweest en daarna ben ik me meer in dit land gaan interesseren.
Nu heb ik gezien dat zij op hun körkort (rijbewijs) niet alleen B hebben, maar ook B1.
Wat is het verschil tussen deze 2 categorieën en moet ik B1 gaan halen als ik met een geldig Nederlands rijbewijs B daar rond wil rijden in een B1 voertuig?
Dus met andere woorden, wat houdt deze rijbewijscategorie in en ga ik er problemen mee krijgen als Nederlander?
Eventueel ga ik ook stage lopen in Zweden, zou het dan eventueel mogelijk zijn dit rijbewijs te halen?
b.v.d.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15947252/704/normal/014834590243b/korkort-hogupplost.png

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Daar is niets specifiek buitenlands aan. B1 is gewoon een van de (nieuwe) categorieën op het Europese rijbewijs.

Rijbewijscategorie B1:

De derde rijbewijsrichtlijn geeft tevens de mogelijkheid een rijbewijs B1 in te voeren voor vierwielers met een lege massa van ten hoogste 400 kg (550 kg voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer, exclusief de massa van de accu's in elektrische voertuigen), en met een netto maximumvermogen van ten hoogste 15 kW. Nederland zal niet overgaan tot de invoering van dit rijbewijs en zal voor het besturen van deze categorie motorrijtuigen een rijbewijs B eisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing