Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met een kart op de weg?

Ik heb een kart, en wil hier graag mee naar school (schild me fietsen) mag je met een kart op de B-wegen?

- Ik heb verlichting
- moet je een kenteken?
- moet je verzekerd zijn?
- vanaf welke leeftijd mag ht?
- mag je ook op fietspaden?

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Sommige karts mogen op de weg. Deze moeten dan wel gekeurd worden bij de RDW en een kenteken hebben. Vaak mag je ze dan alleen met een B-rijbewijs besturen en gelden er dus dezelfde regels als voor een auto. De precieze vereisten weet ik niet maar karts moeten in ieder geval een drie-punts gordel hebben en een CE keurmerk. De eisen kun je waarschijnlijk wel ergens opvragen. Probeer voor concrete info maar eens de RDW te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij deze vraag het beste kan voorleggen aan de politie of rdw ( rijks dienst voor weg verkeer ) voordat je hiermee problemen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat een kart de weg op mag moet deze eerst goedgekeurd en voorzien zijn van een kenteken. Dit kan door het voertuig ter keuring aan te bieden aan de Rijksdienst van het Wegverkeer (RDW). Je voertuig zal dan wel in de artikelen 3 (toelatingseisen) en 5 (permanente eisen).

Als je kijkt naar de Regeling Voertuigen zie je dat deze is ingedeeld naar het soort voertuig. Een kart zal waarschijnlijk als personenauto gekeurd worden. Dat betekend dat alle verplichtingen die erbij horen er ook bij komen. Denk dus aan rijbewijsplicht, verzekeringsplicht, APK enzovoort.

De enige mogelijkheid om zonder kenteken de weg op te mogen is om er een voertuig met beperkte snelheid van te laten maken maar hiervoor mag het voertuig ook niet sneller kunnen dan 25 km/u. Toch hoeft de bestuurder dan alleen maar 16 jaar of ouder te zijn en het voertuig dient verzekerd te zijn. Er is geen rijbewijsplicht oid. Hiervoor dient de bouw van het voertuig ook aangepast zijn zodat deze ingericht is voor het vervoer van goederen, of bestemd voor werken langs de weg (mag wel 45 km/u) of ingericht zijn voor het vervoer van personen in 1 of meerdere aanhangwagens.

Er gaat in ieder geval een hoop tijd en geld in zitten voordat je met de kart de weg op mag. In de beperkte 2500 tekens op deze site is er niet een goed, volledig antwoord op te geven. Neem eens contact op met het RDW en zij kunnen je alles van de hoed en de rand vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing