Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft er voorrang op een officieel parkeerterrein, de auto of de voetganger? en wat is de max snelheid als er niets staat aangegevene?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ik denk de voetganger. en ongeveer 5km per uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel behoren voetgangers niet tot bestuurders dus doen ze ook niet mee in de voorrangregels. Voorrang kan je alleen verlenen aan andere bestuurders.

Maximum snelheid zal 5-10 km p/u zijn over het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder gemeld voorrang kan alleen worden verleend aan bestuurders van andere voertuigen en een voetganger bestuurd nu eenmaal niets. En de vraagstelling is zo vaag dat een duidelijk antwoord niet gegeven kan worden. Gaat de voetganger rechtdoor terwijl de bestuurder van een .....? een aflsag neemt? Wanneer er een duidelijke vraag gesteld wordt kan er ook een duidelijk antwoord gegeven worden.

En de maximumsnelheid zal waarschijnlijk rond de 10-15 km p/u liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik weet gelden op een parkeerplaats vooral de regels van het "gezonde verstand". De snelheid zal gelijk zijn aan stapvoets (is dacht ik ongeveer 5-15 km/u, maar kent geen "echte" vaste snelheid volgens mij). Aangezien er op een parkeerplaats goede kans is om in "het open veld" voetgangers tegen te komen, lijkt het me afhankelijk van de situatie hoe snel een veilige snelheid is (drukte? weersinvloeden? overzichtelijkheid?)

Als zich een bepaalde bekende verkeerssituatie voordoet tussen bestuurders (bijv voorrang van rechts) dan wordt je volgens mij geacht dat ook toe te passen, maar meer uit fatsoen dan op grond van echte verkeersregels.
Met betrekking tot voetgangers denk ik dat (ook weer uit fatsoen) geldt dat je extra oplet en probeert voetgangers vooral niet te hinderen. Er is immers meestal geen stoep of iets dergelijks en voetgangers zijn toch de kwetsbare groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een parkeerplaats 50 km/u rijden zal je een artikel 5 op kunnen leveren, het is een gebied waar veel voetgangers kunnen en zullen zijn. Je bent dus niet zo goed bij je verstand als je dat doet.
Echter staat er in de wet niets over een maximumsnelheid op een parkeerplaats. Het is dus aan de diender om in te schatten of je gevaarlijk hard rijdt, of dat het kan. Vaak genoeg zie je trouwens wél maximum snelheids aanduidingen op een parkeerplaats, of in garages.

En over wie er voorrang heeft; zolang het een openbare, vrij toegankelijke parkeerplaats is, zal gewoon de wegen verkeerswet gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een openbare parkeerplaats valt onder de openbare weg. De regels van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ( RVV) zijn dan van toepassing. Of wel de normale verkeersregels.

In de wet staat onder andere dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. 50 km/u rijden ( binnen bebouwde kom), of 30 in een 30 km/u zone, is dus meestal geen optie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Simpel.

Op een parkeerplaats gelden de zelfde regels als op de openbare weg.

Uiteraard dienen beide partijen extra alert te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier een groot misverstand rond de termen in het verkeer. Weggebruiker is iedereen die gebruik maakt van de openbare weg. Dit is hetzelfde als "verkeer".
Bestuurders besturen een voertuig.
De voorrangsregels gelden voor alle weggebruikers, zowel bestuurders als voetgangers.
Op een parkeerterrein moet je vaak voorrang geven aan een voetganger. Waarom? Omdat je daar vaak achteruit wegrijdt en achteruitrijdend verkeer moet aan alle weggebruikers voorrang geven. Ook voetgangers.
Als je uit stilstand wegrijdt, wat meestal gebeurt als je geparkeerd hebt, moet je ook voorrang geven aan alle andere weggebruikers.
Als je eenmaal rijdt dan gelden de normale voorrangsregels die overal gelden. Rechts heeft voorrang, een voetganger niet, tenzij hij een zebrapad oversteekt, dan weer wel.

We zijn allemaal op zijn tijd voetganger. Jij ook, zodra je uitstapt.

http://janfreak.home.xs4all.nl/voetgangers.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-als-bestuurder-voorrang-verlenen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan nergens vinden wat de max. snelheid is op een parkeerplaats, dus is het ws. 50 km/uur.
Maar in dit geval zal gelden dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden. Wat betekent, rustig rijden want er kan altijd iemand ineens tevoorschijn komen tussen de auto's. Net zoals je dat moet doen in een straat waar aan beide zijden auto's geparkeerd staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing