Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In Rotterdam rijden trams door over zebrapaden, terwijl de verkeerslichten voor voetgangers op groen staan. Kan dat eigenlijk wel?

Dit leidt dagelijks tot vele bijna aanrijdingen. Wat voor zin hebben die verkeerlichten en zebrapaden dan nog?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Veel mensen weten dit niet, maar voor een tram gelden vrijwel dezelfde regels als voor auto's. Als ik het goed heb, is de enige uitzondering een tram die je inhaalt en vervolgens afslaat: dan mag de tram voor je langs. Verder moeten trams gewoon voorrang geven waar een auto dat in dezelfde situatie zou moeten doen.

In dit geval zijn er echter twee sets lichten: één om de straat over te steken, en één om de trambaan over te gaan (een tramovergang in een wegovergang dus). Als de bellen en de lichten van de trambaan afgaan, moet je dat als voetganger interpreteren als 'rood', de tram heeft op dat moment namelijk gewoon 'groen' (of beter gezegd: wit).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat moet niet kunnen. Als voetgangers groen licht hebben, mogen ze oversteken en mag je aannemen dat het overige verkeer op dezelfde weg rood licht heeft.
Als daar voor de tram een uitzondering geldt, dient dit duidelijk voor de voetgangers aangegeven te zijn middels een bord of speciaal (waarschuwings)knipperlicht.

Het komt ook wel eens voor, bij verkeerslichten die geen speciale lichten hebben voor links- en rechtsafslaand verkeer, dat het verkeer groen licht heeft en daar borden bij hangen met teksten zoals "Let op rechtdoorgaand verkeer" (als je zelf linksaf wilt slaan) of "Let op overstekende voetgangers" (als je rechtsaf wilt slaan). In zulke situaties moet men dus gewaarschuwd worden.

Ik kan me niet voorstellen dat de trams, in jouw voorbeeld, voorrang hebben. Ze zullen het wellicht 'nemen', maar die bestuurders zijn dan feitelijk in overtreding als er naast de lichten geen waarschuwingen worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou het niet zo zijn dat de tram altijd voorrang heeft? en dat het groene stoplicht aleen geld als er geen tram aankomt?

als je nou perongeluk op een trambaan zou staan met de auto en er is file, moet en kan die tram (die dan uitgerekend er aan komt) dan ook nog afremmen en op mij wachten (want ik zou dan niet meer terug kunnen), of wat? ik zeg dan niet dat ik het een keer ga uitproberen, maar hij kan toch ook niet op mij inrijden? ik merk wel dat ik mijn theorieboek nog wel `s na kan lezen, want normaal weet ik het allemaal wel maar nu ben ik in twijfel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing