Waarom worden wielen van een vliegtuig niet in beweging gebracht vóór het landen?
Als vliegtuigen (vracht & passagiers, geen privé) landen, dan is het gewoonlijk dat deze van 0 km/u naar enkele honderden km/u gaan in enkele seconden. Daarvoor ontstaat rook, door de frictie.
Maar, waarom worden de wielen niet alvorens het landen in beweging gebracht? Het lijkt mij dat je op deze manier de impact verminderd, en langer met de banden doet?
Het zou contructie en energie kosten (gewicht), daarbij meeste slijtage ontstaat bij remmen en niet bij contact. Dus voordeel zou ook laag zijn.
https://www.highskyflying.com/why-dont-airplane-wheels-spin-before-landing/
-Hoge ontwikkelkosten en kosten om de vernieuwing in te voeren (veiligheidstesten/certificering)
-Extra gewicht
-Hoe de wielen aandrijven?
-Bedenk dat er soms meer dan 10 wielen zijn op een vliegtuig
-Besparing van maar ~10% is veel werk voor weinig resultaat
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.