Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe ver is de luchtvaart de afgelopen jaren verduurzaamd?

de luchtvaartindustrie speelt natuurlijk een grote rol in de klimaatverandering. in welke mate zijn vliegtuigen en het gebruik van deze modellen verduurzaamd tussen nu en 10-20 jaar geleden?
en de luchtvaartsector in het algemeen?
welke percentages reductie van co2 en fijnstof is behaald?

3 jaar geleden
1.4K
Edraket
3 jaar geleden
"de luchtvaartindustrie speelt natuurlijk een grote rol in de klimaatverandering"
Al je 3% "een grote rol" noemt, dan weet je niet wie de echte vervuilers zijn. https://www.eerlijkovervliegen.nl/feiten/klimaatimpact-luchtvaart/
tinus1969
3 jaar geleden
@EdRaket, 3% is best veel gezien het beperkte aantal mensen op deze wereld dat minstens één keer per jaar in het vliegtuig stapt.
Edraket
3 jaar geleden
@ tinus 1969
Tinus,
3% zijn peanuts.
Wat we moeten hebben is: Grote halen, snel thuis.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

er is hier nog veel werk te doen:
Minder vliegen, anders reizen
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dit kunnen we echter nooit halen als we het huidige luchtvaartbeleid, dat gericht is op groei, niet vaarwel zeggen. De luchtvaartsector valt buiten de bindende klimaatafspraken van Parijs en wordt geacht zelf stappen te zetten naar minder vervuiling. Om de groei van uitstoot om te buigen naar een serieuze afname, moeten nu alle zeilen worden bijgezet. De luchtvaart kan niet langer buiten schot blijven. We moeten op korte termijn minder vliegen. En dus: anders reizen.

Vervuiling vliegtuig
We kunnen de vervuiling door het vliegverkeer verminderen door te zoeken naar innovatieve technische oplossingen. Maar veel oplossingen zijn op korte termijn onhaalbaar. Elektrisch vliegen op commerciële schaal is de komende decennia niet realistisch. Een snelle overstap naar alternatieve brandstoffen met minder uitstoot, zoals biobrandstof, is een serieuzere optie. Maar er zijn niet genoeg biobrandstoffen beschikbaar om alle vluchten op te vangen, en bovendien worden ook bij de productie van biobrandstof schaarse grondstoffen gebruikt. Andere oplossingen zijn ofwel nog niet genoeg ontwikkeld om op grote schaal toe te passen, of verminderen de uitstoot veel te weinig. De luchtvaartsector innoveert te langzaam.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
De luchtvaartsector als geheel is niet duurzamer geworden.
Dit komt door 'de paradox van Jevons'. Vliegtuigen zijn weliswaar zuiniger geworden, maar daardoor is het ook goedkoper geworden om te vliegen, waardoor er netto meer gevlogen en dus meer vervuild wordt.
Merk op, dat al lang voordat 'duurzaamheid' een ding was, er werd gewerkt aan zuiniger vliegtuigen. Zuinige vliegtuigen kunnen verder vliegen zonder tussenstop, én zijn goedkoper (brandstof is één vd grootste kostenposten).
Wat daarnaast ook lastig is, is dat vliegtuigen niet kunnen vliegen op elektriciteit. Of nauwkeuriger; een batterij vliegtuig is te zwaar om zinvol/rendabel te kunnen vliegen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding