Waarom vertrekken vliegtuigen naar dezelfde bestemming op hetzelfde tijdstip?
Als ik op m’n vliegtuigradar kijk, valt het me op dat vliegtuigen naar ongeveer dezelfde bestemmingen achter elkaar vertrekken. Bijvoorbeeld: vanaf 21:00 zie ik heel veel vliegtuigen naar Azië vertrekken vanaf Schiphol en vaak zijn dat ook verschillende maatschappijen. Daarbij voegen zich ook bijvoorbeeld vliegtuigen die vanaf Parijs komen met dezelfde bestemmingen. Een half uurtje later zie ik dan bijvoorbeeld meer vliegtuigen naar het Midden-Oosten gaan, ook allemaal tegelijk. Dit kan natuurlijk puur toeval zijn alleen ik zie het wel vaker en kan ook wel redenen verzinnen waarom ze dit eventueel coördineren. Weet iemand precies of dit echt zo uitgedacht wordt van te voren? Zo ja, wat zijn de exacte redenen hiervoor?
https://travel.stackexchange.com/questions/58195/different-airlines-same-destination-leave-about-the-same-time-why
Die bron gaat over een toch iets andere vraag (namelijk waarom vertrekken er op luchthaven A binnen vijf minuten na elkaar gepland elke dag twee vluchten* die naar dezelfde bestemming B gaan en daar ook kort na elkaar zullen aankomen, terwijl er de rest van de dag verder geen rechtstreekse vluchten op die route A - B aangeboden worden). Maar er staan wel interessante dingen in!
* En dan wordt dus nadrukkelijk niet bedoeld twee pakketten van 150 stoelen op een en hetzelfde vliegtuig waar er 300 in staan, het zgn. code sharing. Het gaat echt over twee verschillende vliegtuigen.
Ik kan helaas geen duimpje vinden voor 'goeie vraag', maar bij deze dan als reactie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.