Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag vliegtuigpersoneel gloeiend hete koffie schenken of zijn hier richtlijnen voor?

Onlangs zijn mijn bovenbenen ernstig verbrand door omgevallen hete koffie in het vliegtuig. Nu heb ik van een aantal mensen vernomen dat het personeel geen gloeiend hete vloeistoffen mag schenken, is dit waar? Ik kan er helaas niets over vinden op Google.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hoi Sonaya!

Ik ben zelf niet werkzaam in de luchtvaart als Flight Attendant maar heb een tijdje een bijbaantje gehad bij een fast-food restaurant (daarnaast studeer ik Rechten).

Voor zover ik weet is de maximale temperatuur van heet water altijd maximaal 90 graden, om ernstige ongelukken te vermijden. Daarbij zit er altijd een "speciale" drink dop op de beker om morsen tegen te gaan. Degene die de koffie bij je schenkt mag daarom jou ook niet de beker zomaar overhandigen zonder die deksel (zelfs als jij zegt dat die er niet op hoeft, of je moet genoeg geïnformeerd (lees: gewaarschuwd) worden over de eventuele gevolgen).

In mijn leven heb ik al veel gevlogen en bestel ik standaard een kopje koffie tijdens de vlucht. Altijd word het hete water ingeschonken voor mijn ogen. Ik kan mij dus niet voorstellen dat hier andere richtlijnen voor zijn dan de eerder genoemde overhandiging met mors-dop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn geen speciale richtlijnen voor de maximumtemperatuur van de koffie of thee aan boord van vliegtuigen.
Als in het vliegtuig de koffie uit het koffiezetapparaat komt is de temperatuur ongeveer rond de 75 maximaal 80 graden. Afhankelijk van de plaats van de passagier is de koffietemperatuur een paar graden gedaald als het geserveerd wordt.

De ernst en diepte van brandwonden wordt door een aantal factoren bepaald.
1. Waardoor is de brandwond veroorzaakt, bv door een hete vloeistof zoals water
2. Hoeveel vloeistof is over het slachtoffer heen gekomen? Een bekertje, een hele pan.
3. Was er sprake van net gekookt water in de vorm van thee of koffie.
Dit zal het cabinepersoneel allemaal meenemen in de beslissing de gezagvoerder te waarschuwen en een verzoek in te dienen voor een eerste hulp.
De EHBO-koffer aan boord van een vliegtuig mag alleen geopend worden door een arts of een geregistreerde verpleegkundige. Aangezien het cabinepersoneel de EHBO-koffers niet mogen openen zullen zij vertellen dat de gel op is, hetgeen in feite zo is, zij kunnen er namelijk niet bij. Mocht het al in de EHBO-koffer zitten dan is dit bestemd voor noodsituaties.
Een arts of verpleegkundige dient ook niet op eigen initiatief hulp te verlenen. Het is de gezagvoerder die verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het vliegtuig.
Is er een noodsituatie dan zal iedere arts natuurlijk onmiddellijk helpen en geldt voor hem de Good Samaritan Law.

Voordat u een klacht indient over het incident is het wel verstandig te weten of u kunt bewijzen dat u niet schuldig bent aan het omvallen van het bekertje. Zeker omdat cabinepersoneel zelfs bij lichte turbulentie nog behendig koffie en thee kunnen schenken en serveren op een plateautje zonder te morsen. Wie eist bewijst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing