Waarom wordt alleen de bovenzijde van een vliegtuigvleugel ontijsd?
Ik was in Budapest. Daar stapte ik in het vliegtuig om terug te vliegen naar Nederland.
De temperatuur was rond het vriespunt, dus de piloot besloot het vliegtuig te laten ontijzen. Twee grote spuitvoertuigen namen elk een vleugel onderhanden.
Mij viel op dat alleen de bovenzijden van de vleugels werden besproeid met de ontijzingsvloeistof. De onderzijden werden niet behandeld.
Waarom worden alleen de bovenzijden van de vleugels ontijsd, en worden de onderzijden ongemoeid gelaten?
http://2.bp.blogspot.com/-K9wPktfX1WI/TvuAQTcPD6I/AAAAAAAAAdU/N2bjf3YzuGM/s1600/IMG_7042.JPG
De "remmen" zitten aan de boven zijde.
Dus 'iets' wat in de weg zou zitten aan de onderkant (kans is kleiner) heeft minder effect op drag.
Verder wil men die vloeistoffen graag weg houden bij de wielen en motoren.
Ook de meeste mechanische bediening van kleppen wordt aan de bovenkant bereikt.
http://flightclub.jalopnik.com/how-and-why-we-de-ice-aircraft-before-takeoff-1657914108
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.