Welke baan is de zogeheten 'stormbaan' van Schiphol?
Van de banen die op het oude Schiphol eind jaren ’50 bestonden, waren er twee opgenomen in het geplande tangentiële banenstelsel van het latere Schiphol-Centrum: de noord-zuid geöriënteerde baan 01-19 (nu 18L-36R oftwel de Aalsmeerbaan), en de intussen opgeheven noordwest-zuidoost gerichte 14-32.
Deze laatste was in de richting 32 bij harde noordwesterstorm vaak de enige bruikbare baan. Hij is tot in de tweede helft van de jaren ’80 in gebruik geweest. Het aanbod aan luchtverkeer op Schiphol heeft echter altijd sterke pieken gekend, en de wens om op piektijden minstens twee banen tegelijk te kunnen gebruiken heeft het praktische nut van die in meerdere opzichten unieke baan, die bij zware noordwesterstormen als énige echt geschikt was, eigenlijk altijd in de weg gestaan. Er was oorspronkelijk ook een plan voor een bijpassende baan aan de andere zijde van Schiphol-Centrum, maar moderne vliegtuigen konden wel wat meer meer zijwind hanteren en het stormt nu eenmaal niet zo vaak dat men daar echt voldoende rekening mee is blijven houden. Het tangentiële banenstelsel is eigenlijk in iets soberder uitvoering gerealiseerd – maar er was jarenlang nog steeds die éne baan voor als het echt per se nodig was. Dat het een vrij korte baan was, is bij harde tegenwind recht van voren minder bezwaarlijk, zeker bij landingen – en dáár gaat het om bij extreem weer. Starten kun je lang uitstellen, maar landen niet echt.
Pakweg dertig jaar geleden is deze baan echter definitief buiten gebruik gesteld (er staat sindsdien een heel grote hangar voor), maar daardoor kan Schiphol dan ook wel volledig buitenspel komen te staan als het écht hard uit het noordwesten stormt, terwijl ze vroeger in zulke uitzonderlijke situaties wél een baan goed in de wind hadden liggen. Dus moet de piloot nu bij storm uit het noordwesten uit twee kwaden kiezen: landen naar het westen of landen naar het noorden. En anders moet hij maar uitwijken. Voor storm pal uit het westen is er de Buitenveldertbaan 27, en als het zoals vaak lange tijd meer uit het zuidwesten komt, dan zijn er voor de verkeersleiding aanvullende combinaties mogelijk met de Schiphol-Oostbaan 22 en de Kaagbaan 24. Maar storm klapt hier vaak in korte tijd om van zuidwester- naar noordwesterstorm, en dán moet Schiphol “alle zeilen bijzetten” – al is dat een hier niet erg geschikte beeldspraak ... www.bezoekbas.nl/userfiles/NoordwestenWind.pdf
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.