Hoeveel internationale luchthavens zijn er?
Ik vloog laatst van Amsterdam naar Rome.
Elk internationaal vliegveld heeft een drieletterige code. Schiphol heeft de code AMS, Rome Fiumicino heeft de code FCO.
Met drie letters kun je 17576 codes maken, als je tenminste alle lettercombinaties mag gebruiken. Nu heb ik ooit gehoord dat sommige combinaties gereserveerd zijn voor bepaalde doeleinden. Ik kan me voorstellen dat er ook combinaties zijn die als ongewenst worden beschouwd, zoals GOD en SEX.
In de praktijk zijn er dus minder dan 17576 codes beschikbaar.
Mijn vraag is: hoeveel internationale luchthavens zijn er?
Bonusvraag: hoeveel codes zijn er beschikbaar als je de gereserveerde en de ongewenste codes van de 17576 aftrekt?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_luchthavens#Botswana
Die lijst mist echter vrij veel bestaande codes die wél aan een luchthaven met immigratie- en douanefaciliteiten zijn toegekend (ook al is er misschien geen geregelde lijndienst). Ik mis daar bijvoorbeeld Enschede Airport Twente (ENS), Lelystad Airport (LEY), Woensdrecht Air Base (WOE), Den Helder Airport (DHR), Gilze-Rijen Air Base (GLZ), Leeuwarden Air Base (LWR), en Volkel Air Base (UDE).
Die spelen in de onderhavige vraagstelling van hoeveel internationale luchthavens er zijn met betrekking tot het aantal codes echter wel een rol.
Deze andere benadering kan grote verschillen in de gevonden aantallen verklaren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.