Hoe kan ik andermans kinderen meenemen in het vliegtuig?
Een hartsvriendin en ik hebben kinderen van vrienden een vakantie geschonken. De situatie is als volgt:
-- Mijn vriendin is Italiaans; ze woont al jaren in Duitsland.
-- Ik ben Nederlands; ik woon in Nederland.
-- Het ene kind (13) is Duits; het woont in Duitsland.
-- Het andere kind (12) is Italiaans; het woont in Italië.
-- We vliegen met ons vieren van Duitsland naar Spanje en terug.
Het Italiaanse kind komt met haar ouders naar Duitsland (familiebezoek). Aan het einde van dat familiebezoek rijden de ouders terug naar Italië. Het kind blijft achter in Duitsland. Ik ga dan ook naar Duitsland, zodat mijn vriendin en ik ons over het Italiaanse kind kunnen ontfermen.
De volgende dag halen we het Duitse kind op. Met ons vieren vliegen we dan vanuit Duitsland naar Spanje, en tien dagen later terug naar Duitsland.
De vier ouders van de kinderen hebben natuurlijk toestemming gegeven voor dit plan.
We blijven weliswaar binnen de EU, maar toch... de douane zou wel eens vragen kunnen gaan stellen (terecht). Toch zullen vergelijkbare situaties zich wel vaker voordoen.
Is er een standaard formulier dat we de douane kunnen laten zien om te bewijzen dat de vier ouders toestemming hebben gegeven voor deze reis? Eventueel met kopieën van de paspoorten van alle ouders? Of is er een bepaalde procedure die we kunnen/moeten volgen om problemen te voorkomen? Het zou sneu zijn als we zouden worden tegengehouden, of zelfs als we onze vlucht zouden missen vanwege een extra controle.
Toch zullen vergelijkbare situaties zich wel vaker voordoen. Dit is wel een heel speciaal geval. Ik denk inderdaad dat het goed is om vast te leggen, maar of deze constructie vaker voor komt, daar twijfel ik aan :D
To whom it may concern We hereby grant permission to @Cryofiel and Cryo-friend to travel with my children xx (naam, geboortedatum/plaats, paspoortnummer) and yy (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer) from Germany to Spain for the purpose of a holiday, for the period of (date-date).
We give the right to @Cryofiel and Cryo-friend to act 'in loco parentis' if urgent circumstances necessitate this during this period of time. Parent 1 (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer)
Parent 2 (naam, geboortedatum/plaats , paspoortnummer) Door de in loco parentis bepaling mag je de kinderen bovendien meenemen naar een ziekenhuis, mochten ze van de trap vallen ofzo.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.