Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik mijn weg vinden op een luchthaven?

Hallo

Ik ga voor de eerste keer met de vliegtuig ik weet niet wat ik allemaal moet doen met wat ik eerst moet beginnen op de luchthaven willen jullie mij helpen ?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Op grote luchthavens hangen overal televisieschermen waarop de vluchtnummers, de bestemmingen, de vertrektijden, en de gates van alle vluchten worden vermeld. De informatie op die schermen wordt voortdurend vernieuwd. Op die schermen zoek je jouw vlucht. Daarbij staat vermeld waar je je bagage moet inchecken en naar welke gate je moet gaan. Na het inchecken van je bagage volgt de paspoortcontrole. Daarna kan je naar de gate gaan. Vanaf de genoemde gate vertrekt het vliegtuig.

Zorg dat je ruim op tijd bent. Vaak moet je er al zo’n drie uur vóór de vlucht zijn, zodat er voldoende tijd is voor het inchecken, de paspoortcontrole en het naar de gate toe gaan.

Je kan je ook melden bij de balie van jouw luchtvaartmaatschappij. Daar kan men je altijd verder helpen.
10 jaar geleden
Je moet eerst inchecken, al dan niet ook je bagage (als je alleen handbagage hebt, hoef je die niet in te checken. Let erop dat deze wel voldoet aan de toegestane afmetingen).
Vervolgens zoek je op het scherm, waar je ook het nr v/d incheckbalie hebt gevonden, vanaf welke gate jouw vliegtuig vertrekt.
Hierop staat ook aangegeven als je mag boarden. Deze schermen zijn ruim verspreid over de luchthaven.
Je gaat als het goed is voor- of nadat je de gate binnenloopt door een beveiligingspoortje. Maar dat wordt allemaal aangegeven, en meestal loopt het duidelijk in elkaar over. Dus: vertrekhal - inchecken - security check - boarden.

Let er echt op dat je ruim op tijd bent! Toen ikzelf voor het eerst zelfstandig vloog, was ik gelukkig nog nét op de minuut op tijd voordat ons vliegtuig zou vertrekken... Dat wil je niet meemaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vrij makkelijk!
Je hebt in je vluchtinformatie de tijd en bestemming van je vlucht staan.
Als je op de luchthaven aankomt, kijk je eerst waar je moet inchecken (zie foto): stel je hebt de 20:00 naar Vienna geboekt, dan moet je naar hal 1, balie 8. Hier lever je je koffer in en krijg je je boarding pass. Hierop staat de gate vermeld, dus de plek van waaraf het vliegtuig vertrekt. Kwestie van de vele bordjes volgen.
Je kunt bij twijfel bij elke infobalie gerust vragen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vooral belangrijk dat je weet welke stappen je allemaal moet ondergaan. Als je dat weet, dan wijst alles zichzelf uit. Eerst moet je inchecken. Tegenwoordig krijg je je boarding pass niet vooraf opgestuurd of krijg je het niet mee bij je reisbureau. Als je nog nooit ingecheckt hebt, is het gemakkelijker om dit online te doen (indien mogelijk). Als je niet online kan inchecken, dan moet dit op de luchthaven. Je kan dat aan een incheckautomaat doen (dan krijg je daar je pass uitgeprint), ofwel aan de balie (zoals het vroeger altijd was). Heb je jezelf thuis al ingecheckt? Of aan een automaat? Dan moet je bagage nog ingecheckt worden. Dat kan aan de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij. Dan moet je je boarding pass en je identiteitskaart (of reispaspoort, afhankelijk van je bestemming) afgeven en dan wordt/worden je koffer/koffers op een band gezet (waarna je bagage op het juiste vliegtuig wordt geplaatst). Bij sommige luchtvaartmaatschappijen moet je echter bijbetalen om bagage in het ruim te mogen meenemen en moet je dat dus zelf op het vliegtuig sjouwen. Ikzelf heb hier nog geen ervaring mee, maar ook daarvoor kan je nog steeds terecht bij het luchthavenpersoneel. Nadat alles is ingecheckt (behalve je handbagage, want dat moet je zelf meesleuren tot op het vliegtuig), moet je door de veiligheidscontrole. Hier moet je je handbagage (en eventuele andere meegebrachte bagage), in een bakje leggen en door een scanner laten rollen. Achter de scanner zit een persoon die nagaat of je geen verboden objecten hebt meegebracht. Alles dat niet op het vliegtuig mag (waaronder ook drank en eten dat VÓÓR de veiligheidscontrole is aangekocht of meegebracht), wordt hier meteen geconfisceerd (in beslag genomen). Eten en drank wordt weggegooid, maar waardevolle (of bruikbare, niet illegale objecten) kan je later terug ophalen op de luchthaven. Je moet vervolgens ook zelf door een scanner. Hierbij wordt nagegaan of je geen verboden objecten meedraagt. Alles waar metaal in zit moet je daarom ook op dat bakje leggen, vooraleer je door de detector gaat. Dat wil zeggen: een broeksriem, horloge, gsm, metale schoenen, halssnoeren, juwelen...). Oh ja: als je naar de VS gaat moet je bij de incheckbalie ook een grondige veiligheids check up ondergaan. Nadat je de veiligheidscontrole hebt doorlopen, moet je je begeven naar de douanecontrole. Daar moet je je identiteit bewijzen (door je identiteitskaart/reispaspoort) en boarding pass te tonen).

Toegevoegd na 22 uur:
(vervolg bij reacties)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing