Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een vliegtuig sneller vliegen dan 1000 KM/H?

Afgelopen jaar ben ik tijdens een terugreis van Mexico met een Boeing 747 terug gevlogen vanuit Mexico. In dit vliegtuig zat een scherm waarin de o.a. de snelheid werd aangegeven. Tot mijn verbazing gaf de snelheid een waarde aan van meer dan 1000 KM/H. Naar mijn weten is dit niet mogelijk bij een commercieel vliegtuig. Wat klopt hier niet? Heeft dit te maken met groundspeed en de beïnvloeding van de wind, of is dit een wanhopige poging van de piloot om eenvoudigweg snel thuis te willen zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is tegenwoordig zeker mogelijk dat een passagiersvliegtuig een snelheid kan bereiken van boven de 1000 km/u. Of jouw Boeing 747 dit ook kon weet ik niet zeker, dat hangt natuurlijk ook af van wat voor type Boeing 747 het is.
De site: HLN geeft aan dat de Boeing 747-8 een snelheid kan bereiken van 1046 km/u. Alleen geeft wikipedia wel aan dat die snelheid "slechts" op 912 km/u ligt.

Het grote verschil tussen de twee snelheden komt waarschijnlijk doordat de snelheden van vliegtuigen worden weergeven met mach. Het machgetal is een dimensieloze grootheid van relatieve snelheid. Om het kort te houden; het machgetal is afhankelijk van de temperatuur. Omdat de temperatuur verschilt per hoogte, verschilt dus ook de snelheid van het vliegtuig. Dus is het vanuit een machgetal niet heel makkelijk de exacte snelheid van een vliegtuig te bepalen. Dat komt er op neer dat beide bronnen wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Wat betekent dat een Boeing 747-8 wel degelijk een snelheid van boven de 1000 km/u kan halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snelheid van het vliegtuig zoals die aan passagiers getoond wordt, is de grondsnelheid. Als je een flinke wind mee hebt, kan de grondsnelheid aardig afwijken ten opzichte van de luchtsnelheid. Het vliegtuig zal dan langzamer vooruit vliegen dan de passagiers te zien krijgen op de beeldschermen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing