Hoe lopen de luchtvaartcorridors ten zuidwesten van Parijs?
Ik vloog van de Canarische eilanden naar Frankfurt. Op een gegeven moment stond op de beeldschermen in het vliegtuig dan onze koers 21° was, en dat de bestemming zich op 41° bevond (de precieze koersen kunnen wat verschillen, ik noem deze getallen uit mijn hoofd). Ik verwachtte dus dat we op enig moment een bocht naar rechts zouden maken.
We maakten echter een bocht naar links. Pas veel later bogen we terug naar rechts. Zie onderstaande route, waarop we van linksonder naar rechtsboven vlogen.
Nu is het natuurlijk mogelijk dat de luchtvaartcorridors in dat gebied zo lopen, en dat vliegtuigen altijd deze route volgen.
Op het moment dat ik daar vloog, werd heel Noord-Frankrijk (en België, Nederland en Duitsland) geteisterd door hevige onweersbuien. Het is dus ook mogelijk dat de normale route gewoon ongeveer rechtdoor was, maar dat we zijn afgebogen om een bijzonder heftig onweer rond Orléans te vermijden.
Vandaar mijn vraag: is het normaal om deze route te vliegen (omdat het een gereguleerde vliegcorridor is), of was er iets bijzonders aan de hand?