Gebruikt een vliegtuig voor het taxien andere motoren dan voor het vliegen?
3.5K
3.5K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Eén van de redenen dat een vliegtuig geen andere motoren gebruikt is dat hij deze ook altijd tijdens de vlucht mee moet sjouwen. Om een heel vliegtuig te verplaatsen is nog best een zware motor nodig waardoor dit veelal geen economische oplossing is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hmm... wat dacht je van een wegwerpmotor, die je gebruikt om naar het begin van de startbaan te taxiën, en vervolgens afwerpt?
10 jaar geleden
Dat zou kunnen. Kennelijk gebeurt het in de praktijk niet.
Waarom niet ? Dat weet ik ook niet. Wellicht zou het teveel (=gevaarlijk) verkeer op en rond de startbaan opleveren. Maar dat is een gok.
Bordensteker
10 jaar geleden
Iets met wegwerpsystemen lijkt me geen bruikbare oplossing te kunnen inhouden. Het zou dan voor het binnentaxiën na de landing geen oplossing bieden, maar vooral de logistiek van het afwerpen en weer opruimen van die apparaten zie ik als een te groot praktisch bezwaar.
10 jaar geleden
Op dit momen rijden er ook al van die autootjes rond op vliegvelden die een vliegtuig op sleeptouw kunnen nemen. Op dit moment zie ik ze alleen bij de pier en niet bij de start en landingsbanen.
In principe zou je ze ook kunnen gebruiken bij het taxiën. Dan heb je het niet zozeer over een af te werpen motor, maar meer over een gewoon bemand trek-voertuig dat al reeds bestaat.
10 jaar geleden
De APU is een generator met een propeller om als een windmolen stroom op te wekken. Zéker géén motor om mee te taxiën !
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.