Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met een vluchtnummer als het vliegtuig crasht?

Ik zat gisteren weer eens te kijken naar Air Crash Investigations en opeens vroeg ik me af wat er met een vluchtnummer gebeurt nadat een vliegtuig verongelukt.

Elke week wordt er volgens hetzelfde schema gevlogen, met elke week weer dezelfde vluchtnummers.
Stel een vliegtuig met vluchtnummer XX-549 van Timboektoe naar Verweggistan stort neer, wordt dat vluchtnummer dan uit het schema gehaald, gewijzigd in een ander nummer en nooit meer gebruikt, of gaat een week later gewoon vlucht XX-549 weer van Timboektoe naar Verweggistan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan een maatschappij zelf bepalen.
En als men hem weg wil hebben haalt men hem weg.

bron: werk nog steeds opsSchiphol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangezien er niet slechts één vliegtuig is die onder een bepaald vluchtnummer vliegt blijft het vluchtnummer gewoon bestaan.

Bij het Vluchtnummer XX 549 (jouw voorbeeld) staan de eerste 2 letters voor de afkorting van de luchtvaartmaatschappij. Daarna volgt het vluchtnummer.

Een maatschappij heeft meerdere vliegtuigen in de vloot, die allemaal ingezet kunnen worden. De kleinere vliegtuigen op de kortere afstanden, en de grotere vliegtuigen op de langere afstanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vlucht nummers worden gewoon weer gebruikt
ik heb ge keken naar het vliegtuig dat neergestort was in amsterdam dat was vlucht TK1951 en het is gewoon weer in gebruik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar verandert niks aan, de vluchtnummers blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing