Kun je met FSX oefeningen een echte jets (737, A380, 747) besturen.
Ik heb heel erg veel ervaring met jets (737 voornamelijk) en ik vlieg vaak dus ik ben wel de bewegingen gewend. Zou ik met de "ervaring" van FSX en de echte bewegingen zelf een echte 737 of zelfs een A380 besturen?
Dit slaat dan op besturen terwijl het vliegtuig al in de lucht is. Starten en vooral landen vereist behoorlijk wat oefening met het echte vliegtuig. Dat neemt niet weg dat een eerste poging meteen raak zou kunnen zijn; het ligt er maar aan wat je onder raak verstaat ... Een leerling piloot leert het in het echt vliegen op kleine lesvliegtuigen.
En dan zit er een instructeur naast, die bijna altijd nog net op tijd kan ingrijpen als de leerling een fout maakt. Maar er maakt heus wel iemand eens een harde landing!
Wie met het kleine lesvliegtuig overweg kan, mag een stap doen naar wat grotere en meer ingewikkelde toestellen.
En deze opleiding wordt al vrij snel ondersteund met oefeningen op simulators. En veel boeken, of vervangend computer ondersteund onderwijs.
Daarna leert men de geheimen van het eerste verkeersvliegtuig waar men op los wil raken. Eerst op papier en/of met behulp van onderwijs per computer, weer afgewisseld met oefeningen op meerpersoons simulators.
Tenslotte gaat men met een instructeur-vlieger naast zich in een leeg vliegtuig het boven in de lucht vliegen maar vooral het starten en landen tijdens een aantal lesvluchten oefenen. De meeste simulators zijn hiervoor namelijk niet realistisch genoeg. Deze laatste fase wordt voorzover mij bekend in sommige gevallen overgeslagen, namelijk wanneer dit gedeeltelijk op een wél zeer goede en dure simulator gedaan kan worden, kan met de autoriteiten afgesproken worden dat de leerling meteen dóór kan naar het vliegen met passagiers of vracht aan boord, en in die gevallen maakt de leerling dan zijn eerste landing met een groot vliegtuig dus (bij goed weer en zo) onder begeleiding van een instructeur in de andere stoel.
Maar zo iemand kan dan dus allang vliegen, met échte vliegtuigen wel te verstaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.