Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om bij luchthavens tot inkeer te komen als het gaat om drugssmokkel?

Stel je gaat naar Singapore, en je hebt het vermoeden dat iemand (je partner waarmee je ruzie hebt) drugs in je tas heeft gestopt. Of je bent gedwongen om drugs te smokkelen. Of je wilt gewoon geen risico lopen dat er iets is gedaan met je bagage. Een medepassagier kan zo iets in je handbagage stoppen (15+ gram in de handtas en je kan iemand door de overheid van Singapore dood maken).
Kan je dan naar de douane daar lopen en jezelf aangeven/laten controleren, zonder dat je een (zware) straf krijgt? Strikt genomen heb je nog niet gesmokkeld omdat je niet over de grens bent gegaan, lijkt me.

Overigens heb ik absoluut geen plannen om drugs te smokkelen, maar met de doodstraf in Singapore kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Toegevoegd na 22 uur:
Bij het programma Border Security (grensbewaking Australië) kan je aangeven dat je bijvoorbeeld bepaalde gewassen bij je hebt. Die worden dan in beslag genomen en vernietigd, en je kan boetevrij weer verder reizen. Waarom zou dat niet zo zijn bij drugs (los van dat ze je vast wel willen ondervragen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt het altijd doen, maar ik betwijfel of het in landen als Singapore wel zin heeft. Jij hebt de drugs immers in jouw tas. Hooguit dat je een medeplichtige ook de cel in kunt krijgen, maar jij zal niet vrijuit gaan omdat je het voor de douane al hebt aangegeven. Immers, je hebt de drugs al het vliegtuig in gesmokkeld. Dat je officieel nog niet over de grens bent, zal ze wat dat betreft een zorg zijn. De drugs zijn dan in feite al wel op Singaporees grondgebied.

Bovendien heb je min of meer de zorgplicht om op jouw eigen spullen te letten of anderen er niet iets instoppen of er verder iets mee gebeurd. Als je naar de VS gaat, vragen ze op Schiphol niet voor niets of jij zelf jouw koffer hebt ingepakt en of je hem de tijd tot het inchecken zelf in de gaten hebt gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing