Waardoor wordt het zijpaneel van een Boeing 757 op sommige plekken loeiheet?
Ik zat in een Boeing 757-300. Verrassenderwijze kreeg ik een plek bij een nooduitgang, zelfs zonder te hoeven bijbetalen.
Ik zat bij de nooduitgang boven de vleugel. Daar waren twee nooddeuren naast elkaar; ik zat naast de voorste van deze twee nooddeuren.
Op een gegeven moment werd mijn bovenarm, die tegen de wand van het vliegtuig rustte, erg heet. Toen ik ging voelen hoe dat kwam, ontdekte ik het volgende:
-- Tussen de beide nooduitgangsluiken zit een tussenpaneel.
-- Langs beide randen van dat tussenpaneel (links en rechts) zijn meerdere plekken die erg heet worden.
-- Tussen die plekken in is het tussenpaneel warm.
-- In het midden is het tussenpaneel koud, net als alle overige zijpanelen van het vliegtuig.
-- De zijpanelen naast de nooduitgangsluiken (dus rechts van het rechter noodluik en links van het linker noodluik) zijn ook gewoon koud.
De hete plekken zijn zo heet, dat je ervan schrikt als je toevallig zo'n plek raakt. Ik kon mijn hand er nog net tegenaan houden zonder het gevoel te hebben een brandwond op te lopen; ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld een kind deze hitte niet zou kunnen uithouden (maar kinderen mogen daar sowieso niet zitten, dus dat is geen probleem).
Het gaat om, van boven naar beneden, zeven zeer hete plekken aan beide zijkanten van het tussenpaneel.
Mijn vraag is nu: waardoor (en eventueel waarom) wordt dit tussenpaneel op die plekken zo heet?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.