Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een vliegtuig ( bv een boeing 737) op 1km hoogte 800 km per uur vliegen? Of is op deze hoogte de luchtweerstand dan te groot voor de vleugels?

Met andere woorden, klopt het dat een vliegtuig op grote hoogten sneller kan vliegen dan wanneer het laag vliegt ivm de luchtweerstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De luchtweerstand is op 1km wel een stuk groter dan op 10km, maar op grote hoogte draaien de motoren niet op vol vermogen; er is voldoende vermogen om lager ook zo snel te vliegen alleen is dat niet economisch. De extra krachten op de vleugels en de staart zijn misschien niet goed voor de levensduur van het vliegtuig, en ook de warmteontwikkeling zal hoger zijn door de hogere wrijving. De 737 is volgens http://www.askacfi.com/3789/altitude-and-speed.htm gecertificeerd tot 630km/u (340kts) op 300m (1000ft) , daarmee lijkt 800km/u op 1km zeker niet onmogelijk.

Toegevoegd na 20 uur:
N.a.v. je toevoeging: nee, het is niet gebruikelijk en het is zoals gezegd mogelijk slecht voor het vliegtuig. Men vliegt normaal gesproken op 10 tot 12km omdat daar de luchtweerstand lager is (maar ook weer niet zo laag dat je geen lift hebt). Vliegtuigen zijn zo ontworpen dat ze het zuinigst zijn op zulke hoogtes bij snelheden tussen 800 en 900 km/u .
gvrox
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord is nee. Een boeing 737 heeft een maximum snelheid van 345KIAS. (knots indicated airspeed) 640km/u. Een vliegtuig meet zijn snelheid aan de hand van deeltjes lucht die in een buisje geblazen worden. Stel dat 1000 deeltjes per seconde op zee niveau een snelheid van 300Kias oplevert. Naarmate een vliegtuig hoger komt wordt de lucht dunner en zal het vliegtuig harder moeten vliegen om nog steeds 1000 deeltjes per seconde door het buisje te duwen. Aan de IAS veranderd dit niets, het intrument toont immers alleen de snelheid aan die hoort bij 1000 deeltjes per seconde. Aan de echte luchtsnelheid (TAS=True Airspeed) veranderd dit wel degelijk iets. En TAS (+/- de windsnelheid) is de snelheid die de passagiers te zien krijgen. Hoe hoger je gaat vliegen hoe groter het verschil tussen IAS en TAS wordt.

Waarom geven de intrumenten in de cockpit dan niet de TAS aan? Omdat romp en vleugels van het vliegtuig ook onderhevig zijn aan het aantal deeltjes lucht wat er tegenaan komt. De maximum snelheid van het vliegtuig wordt dus aangegeven in IAS want als er teveel deeltjes per seconde tegen de vleugels komen komen er te grote krachten op het vliegtuig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vanaf welke hoogte 800km/u wel mogelijk kan ik je niet precies zeggen ik weet de precieze verhouding tussen IAS en TAS niet. Deze hoogte zal ook niet altijd hetzelfde zijn want dit is weer afhankelijk van de heersende luchtdruk op dat moment.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zal echter ver boven de 1km liggen, ik schat boven zo'n15.000ft (4,5km)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grote hoogte kan je idd sneller vliegen dan op lage(re) hoogte.
Ik heb wat voorbeelden van een 747-400 (cruise speed).
FL180 = 0,67 mach
FL240 = 0,76 mach
FL280 = 0,82 mach
FL330 = 0,85 mach
(FL330 = 33.000 feet)

Mvg Rob
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing