Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe ontstaat turbulentie?

Een vliegtuig kan soms heel erg gaan schudden in de lucht, Via wiki weet ik dat het een wervelende luchtstroom is, een soort golfstroom waar het vliegtuig overheen hobbelt, maar hoe ontstaat deze golfstroom en wanneer heb je er het meeste kans op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de zomer heb je meer kans op turbulentie, vooral wat dichter bij de grond.
De zon verwarmt de aardbodem op verschillende wijzen : rotsen worden gauw warm, en de lucht erboven stijgt dus op. Een bos ernaast absorbeert de warmte veel beter, dus hier zal veel minder opstijgende lucht zijn.
Dit noem je thermiek, en zweefvliegtuigen zoeken kolommen opstijgende lucht op om al cirkelend omhoog te komen.
Ook als je van het land boven de zee gaat vliegen kan je dit voelen, als is dit maar kort, omdat het contrast maar heel kort duurt : zodra je boven zee bent, is het weer rustiger.

Dan heb je ook clear-air-turbulence : op de radar en aan de wolken is niets te zien, en toch wordt het vliegtuig omhoog getild en omlaag geduwd. Dit zie je vaak boven gebergten of woestijnen, en kan op iedere vlieghoogte voorkomen. Vaak gebeurt dit heel plotseling, en het kan behoorlijk heftig zijn : cockpitbemanningen waarschuwen de piloten van de achter hen aanvliegende vliegtuigen, zodat er niet passagiers, cabinepersoneel en/of cateringtrolleys door de cabine gaan vliegen, waarbij verwondingen zouden kunnen ontstaan.

En bij onweersbuien is de lucht dusdanig onrustig door de buien, dat een vliegtuig alle kanten opgezwiept wordt.
In onweerswolken kan ijs zitten(dit is zichtbaar op de radar), dus dan wordt er om de buien heengevlogen. Eroverheen gaat vaak niet, omdat deze buien meer dan 16 km. hoog kunnen zijn.

De crash bij Faro was het gevolg van een micro-burst tijdens een onweersbui : de opstijgende lucht koelt dan zó snel af, en valt zó snel naar beneden, dat de vliegtuigmotoren zelfs met maximaal vermogen niet hiertegenin kunnen klimmen.

Ook bij erg harde wind, bijv. tijdens herfststormen, kan het behoorlijk tekeer gaan in een vliegtuig. Maar dat komt dan puur door de wind, die op hoogte meer dan 200 km per uur kan zijn. Deze turbulentie is dan dus niet het gevolg van luchtstromingen maar van de wind, die bijv. tijdens de daling opeens van een andere kant waait.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed uitgelegd, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Turbulentie is een van de lastigste natuurkundige verschijnselen die we kennen. De natuur zit er vol mee: van onze bloedbaan tot melkwegstelsels en van het kopje thee waar we in roeren tot de dampkring boven ons hoofd. Turbulentie zorgt er voor dat vloeistoffen en gassen goed mengen, maar kan ook vliegtuigen doen neerstorten. Geen wonder dat wetenschappers en technologen graag meer van turbulentie willen weten.

Maar er is weten en weten. Het onderzoek dat door de jaren heen is verricht, heeft turbulentie in zeker zin ‘hanteerbaar’ gemaakt. Er is tot op de dag van vandaag geen theorie die turbulentie tot in detail goed beschrijft en waarmee echt te verklaren is waarom turbulentie ontstaat.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding