Kunnen in een verkeersvliegtuig zijwaartse G-krachten optreden?
Elk vliegtuig waarin ik ooit heb gevlogen, voert bij het maken van een bocht de rolbeweging zodanig uit dat je er bijna niets van merkt. De lokale versnellingskracht (zwaartekracht plus middelpuntzoekende kracht) staat dus continu loodrecht op de vloer van het vliegtuig.
Als we uitgaan van windstilte en geen neerstortgedrag, is het dan mogelijk zodanig met een verkeersvliegtuig te vliegen dat je als passagier een zijwaartse kracht ondervindt? Dat je dus tegen de wand wordt gedrukt, net als in een auto of een metro die een snelle bocht maakt?
Toegevoegd na 2 minuten:
Een andere verwoording van dezelfde vraag zou kunnen zijn:
Wordt de afwezigheid van zijwaartse krachten veroorzaakt door de manier waarop de besturingselektronica is ingesteld, of is dit een fundamentele eigenschap van een vliegtuig?
http://www.opticalworld.org/wp-content/gallery/luchtmachtdagen_1/f16-turn.jpg
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.