Hoe taxiet een propellorvliegtuig?
Ik was in Puerto del Rosario, op het vliegveld. Daar zag ik hoe een vliegtuig met straalmotoren van de gate vertrok: het vliegtuig werd met zo'n "vliegtuigsleepauto" naar achteren geduwd, weg van de gate, en een kwart slag gedraaid; daarna werd de sleepauto afgekoppeld en taxide het vliegtuig op eigen kracht vooruit, richting startbaan.
Daarna vertrok een propellorvliegtuig. Tot mijn verbazing had dat géén sleepauto nodig: het reed op eigen kracht weg van de gate, en wel achteruit! Geheel op eigen kracht reed het achteruit, draaide het een kwart slag, en reed het toen ogenblikkelijk vooruit richting startbaan.
Straalomkeerders zijn niet mogelijk bij een propellorvliegtuig. Hooguit kun je de invalshoek van de propellorbladen veranderen.
Toen het volgende propellorvliegtuig vertrok, keek ik dan ook goed naar de propellors. Ik kon echter geen "flip" van de invalshoek zien op het moment dat het vliegtuig van achteruit taxiën overging naar vooruit taxiën.
Vandaar mijn vragen:
-- Hoe taxiet een propellorvliegtuig? Komt de voortstuwing van de propellors, of zit er toch een (zware) aandrijving die direct de wielen aandrijft?
-- Als het taxiën op de propellors gaat: hoe wordt de richting van de stuwkracht omgekeerd zodat het vliegtuig zowel vooruit als achteruit kan taxiën?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.