Vanaf welk gewicht is een personenweegschaal voldoende nauwkeurig?
Op de heenreis woog mijn koffer 17,2 kg. Nu heb ik net mijn koffer even ruw "proef-ingepakt" en hem hier in het sportcentrum op de weegschaal gezet. Die weegschaal gaf 19,8 kg aan.
Het maximum dat ik mag meenemen is 20,0 kg.
Nu weet ik dat personenweegschalen pas vanaf een bepaald gewicht redelijk nauwkeurig zijn.
Kan in zijn algemeenheid iets worden gezegd over de nauwkeurigheid van een personenweegschaal bij een gewicht van rond de 20 kg? Als bijvoorbeeld de afwijking bij zo'n gewicht maximaal 0,5 kg is, dan zou mijn koffer in werkelijkheid tussen de 19,3 en de 20,3 kg wegen - mocht het 20,3 kg zijn, dan zullen ze dat op het vliegveld wel door de vingers zien, denk ik.
Maar als een weegschaal bij dergelijke gewichten nog een grote afwijking kan hebben, en hij er bijvoorbeeld anderhalve kilo naast kan zitten, heb ik mogelijk een probleem.
Is er iets algemeens te zeggen over de maximale fout die een personenweegschaal heeft bij een gewicht van rond de 20 kg, of zijn de verschillen tussen de diverse merken en typen weegschalen te groot om daar een algemeen geldende uitspraak over te kunnen doen?
Toegevoegd na 47 seconden:
De weegschaal waarop ik mijn koffer heb gewogen, ziet er ongeveer zo uit als op onderstaand plaatje.