Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het volgende verschijnsel?

Vlogen gisteren van Bali naar Singapore, tijdens de vlucht was er in eens een hele harde knal, en het vliegtuig bewoog heftig op en neer. Schrokken natuurlijk heel erg. De piloot legde uit dat er een vliegtuig boven ons vloog vandaar deze knal. Dit komt zelde voor vertelde hij.
Hoe heet dit verschijnsel? en hoe onstaat het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk ging dat vliegtuig sneller dan t geluid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch dat het er mee te maken heeft dat andere vliegtuig door de geluidsbarriere ging. Zie de bijgevoegde link daar kun je goed op zien hoe de schokgolf zich gedraagt, daar zouden jullie dus inzitten als je eronder vloog.

Maar wel apart dat ze dat er niet even bij vertelden. Zal nog verder zoeken. Ik heb het trouwens ooit zelf ook gehad maar weet dus niet meer hoe en wat, WEL dat je je rot schrikt!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik las het nog eens beter en volgens mij komt het omdat dat andere vliegtuig harder gaat dan het geluid. Daardoor heeft hij constant zo'nkegelvormig golffront achter zich aan. En daar zijn jullie dus doorheen gevlogen

Toegevoegd na 11 minuten:
oeps, zie ook de tweede link, er staat toch al veel info op GV

Toegevoegd na 1 uur:
hier nog een hele mooie link (wel engels). maar ERG leerzaam.

noemden ze het soms de mach factor trouwens?
13 jaar geleden
Ik *weet* het niet, maar een logische verklaring kan zijn dat het toestel dat je passeerde op vrijwel gelijke frequentie zit qua motor geluid. Hierdoor kan interferentie optreden, oftewel: Versterking van het geluid, meer dan je zou verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing