Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn gitaar meenemen als ruimbagage in een vliegtuig?

Ik ga begin september een kort tripje maken. Nou zat ik erover te denken mijn elektrische gitaar mee te nemen, als ik deze tenminste zonder extra kosten in 't bagageruim kan.

Mijn vraag is: Gaat mijn gitaar dat overleven? Ik heb er slechts een doorsnee gitaartas voor (meegeleverd bij de gitaar door Ibanez).

Toegevoegd na 14 uur:
Voor de volledigheid: Ik vlieg met KLM, van Schip naar Liverpool

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je mag hem als handbagage inchecken en dan ook nog een gewone handbagagetas mee :) Dit lijkt me de enige optie als je geen harde koffer hebt want in een zachte tas overleeft hij echt de laadruimte niet. Zelfs als ze hem voorzichtig inladen, er kan altijd iets fout gaan. En geloof me, als er een koffer op jou gitaar valt heb je echt alleen nog brandhout. Dus waarom dat risico nemen als je hem gewoon mee mag in je handbagage zonder extra kosten? ;-)

Vergeet trouwens niet voor je vlucht de snaren flink los te draaien zodat er geen enkele spanning meer opstaat. In de lucht wordt de spanning namelijk groter en daardoor trekt je hals krom. Er zijn zelfs gevallen bekent waar de hals er gewoon afklapte door de spanning van de snaren. Draai ze dus flink los. Kost een hoop stemmen daarna, maar scheelt je wel je hals en dus je gitaar,

En een tip uit ervaring van een vriendin van mij die een week of drie terug haar gitaar meenam als handbagage: controleer even wat je standaard nog meer in je tas hebt en of dat mee mag ;-) Zo heeft zij stand een tasje er in met plectrums, snarenwinder en andere zooi en dus ook een tangetje om de snaren af te knippen..Had ze nooit aangedacht maar bij de scanning van haar spullen werd ze gelijk eruitgikt en gefouilleerd en het tangetje weggegooid ;)

Toegevoegd na 17 minuten:
Het verschilt trouwens wel per vliegmaatschappij of het mag, maar over het algemeen wordt het als 'bijzondere bagage' gezien door alle maatschappijen en hoef je je bij het verveen muziekinstrument niet aan de normale regels voor handbagege te houden. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt maar heb daarom even voor KLM gekozen. KLM zegt er op hun site het volgende over:

2. Als handbagage
In plaats van het standaard toegestane stuk handbagage kunt u een muziekinstrument, zoals een gitaar of een kleiner instrument, meenemen. De totale afmetingen van dit instrument mogen niet groter zijn dan 115 cm/45 inch (l x b x h).

Die afmetingen red je gitaar als het goed is. (Weet ik niet zeker, heb mijn gitaren nooit nagemeten en me wiskundig inzicht is niet groot). Anders kun je ook nog overwegen een reisgitaar aan te schaffen (volgens mij bestaan die wel alleen acoestisch en niet electrisch) maar die kun je bij elke maatschappij probleemloos inchekken als handbagage en een goede koffer is vaak duurder, en je gitaar in alleen een tas in het ruim wordt nog duurder want dan kun je een nieuwe gitaar kopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een tas zou ik zelf eerder proberen m als handbagage mee te nemen en voorin ergens kwijt te kunnen. Een koffer kan wel in het ruim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de bagage, die in het ruim vervoert wordt, wordt door de pakkers behoorlijk ruw omgesprongen. Tijdens het in en uitladen wordt er mee gegooid.

Zorg er dus in elk geval voor dat de gitaar goed ingepakt wordt. Doe er noppenfolie omheen. Gewoon om de buitenkant van de tas wikkelen en vastplakken.

Zorg er verder voor dat er het als breekbaar goed wordt behandeld. Bij de incheckbalie kun je stickers met "breekbaar" of "fragile" krijgen.

Breekbare goederen worden minder ruw behandeld, echter ik heb al eens meegemaakt dat ik een breekbaar goed, dat als zodanig verpakt en herkenbaar was, gewoon kapot uit het vliegtuig kreeg. Het blijft dus een risico, echter het risico kun je wel verkleinen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik heb hier een link gevonden van de KLM met speciale bagage waaronder ook muziekinstrumenten,

Het antwoord over een stoel reserveren voor je gitaar heb ik nog niet gezien, kosten heb ik geen idee van maar zou je na kunnen vragen.

Verder zag in hier ook staan dat een muziekinstrument als handbagage zelfs 115 cm mag zijn dus dat zou kunnen bij jou.

Als ruimbagage is het verplicht je gitaar in een verharde koffer mee te nemen, KLM stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade.

http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm#p11
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing