Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Vrij simpel dan zou het wegdrijven op de stroming van de oceaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is dat (nog) niet zo, nee. Hij is wel waterdicht natuurlijk, maar drijven doet hij (zij?) nog niet. Ik denk dat dat te maken heeft met het gewicht van alle elektronica die er inzit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een drijvende zwarte doos moet lichter zijn dan water. Dan moet hij dus lucht bevatten, of helium.

Ten eerste zou zo'n doos heel groot moeten zijn om, ondanks alle apparatuur, toch voldoende lucht of helium te bevatten om te blijven drijven.

Ten tweede zou zo'n doos veel kwetsbaarder zijn dan een massieve doos. Een doos met gas erin kun je vermorzelen. Een doos die is volgespoten met stevig rubber (of iets vergelijkbaars) kun je niet vermorzelen.

Ten derde heeft drijfvermogen alleen zin als de doos loskomt van de overige delen van het vliegtuig. Dat is niet gegarandeerd. In dit geval zal de zwarte doos nog vast kunnen zitten aan een structuurdeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier is maar één goed antwoord op mogelijk:

Dit kan niet omdat de zwartedozen (flightdatarecorder en cockpitvoicerecorder in de staart van het vliegtuig zitten...

Dit zou inhouden dat de staart zou moeten openen als deze het water raakt. En hier zit het gevaar, want de staart is dan instabiel en kan veelvuldig oorzaak van een crash betekenen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb hier een verrassend citaat van Sky News:

"Flight recorders are designed to send homing signals for up to 30 days when they hit water but many do not float well."

Dus ze drijven niet zo goed? En wel een beetje?

Volgens mij is het best te doen om een een cylindertje met samengeperste lucht erin te stoppen een opgevouwen ballon, die zich opblaast bij aanraking met water.
Er is natuurlijk een kans dat ie blijft steken in het wrak, maar bij dit soort ongelukken is het vliegtuig vaak in kleine stukjes uiteengespat, dus in die gevallen zal het ding gaan dobberen. Ik vind het een goed idee.
AWM
15 jaar geleden
Je wilt niet de doos, maar de data die erin is opgeslagen. Als er een mogelijkheid wordt bedacht om de data op afstand uit te lezen, heb je geen moeilijke constructies nodig om het ding zelf te pakken te krijgen.
15 jaar geleden
Misschien kan de doos wel drijven maar waarschijnlijker is dat hij gewoon met vliegtuig en al naar de kelder gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zwarte doos is gemaakt om de enorme krachten te doorstaan die vrijkomen als een vliegtuig met 1000 km/h iets heel hards raakt en in een miljoen stukjes uit elkaar spat. Een hele goede kluis/brandkast is daar al niet sterk genoeg voor; ik denk eerder aan iets vergelijkbaar met een tank.

Deze sterkte is gewoonweg niet verenigbaar met drijfvermogen; Ballonnen die naar buiten kunnen gaan stuk en maken het hele apparaat minder sterk, en er bestaan duikboten die zo'n ding van 5 kilometer diepte op kunnen halen, dus nodig is het ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing