Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt het "tegengas" van een vliegtuigmotor?

Bij de landing van een vliegtuig geven de motoren een soort tegengas, ook wel aangeduid als omkeren van de motoren.
Dit laatste lijkt mij sterk, gat het wellicht d.m.v. stuwkleppen of iets in die geest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hier zie je e.e.a. schematisch weergegeven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee er gaan kleppen open aan de zijkant van de motoren waardoor die afremmen

Toegevoegd na 4 minuten:
Straalomkering, in het Engels reverse thrust of thrust reversal genoemd, is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren. Deze actie zorgt ervoor dat de stuwkracht tegen de richting van het vliegtuig in gaat waardoor het afremt.

Straalomkeerders worden bij veel straalvliegtuigen gebruikt om af te remmen zodra het toestel bij de landing de grond raakt of bij het maken van een noodstop tijdens de start. Ze zorgen ervoor dat de remmen minder belast worden en/of dat de remweg korter is.

Bij propellervliegtuigen worden de bladen gedraaid naar een negatieve hoek om de propeller(s) als een "rem" te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image