Hoe kan PostNL in 1 dag een pakket bezorgen van Den Helder naar Vaals?
Hoe werkt het logistieke proces van PostNL? Hoe kunnen ze een brief/pakket gepost in Den Helder binnen 1 dag leveren in Vaals?
Ik zie op de wikipedia pagina van PostNL dat er 18 pakketdepots zijn in Nederland. Als deze info klopt zijn ze (1) niet duidelijk verdeeld (b.v. voor Den Helder is de dichts bij zijnde Amsterdam, en je hebt ook Ridderkerk en Den Hoorn wat zeg 10 kilometer is).
Dus hoe gaat dit? Ik stuur een pakket van Den Helder naar Vaals. Op internet lees ik dat PostNL vanaf de depots gaat rijden om 01:00 uur (dit komt overeen met het feit dat grote webwinkels volgende dag kunnen leveren bij bestellingen voor 0:00). Dit betekent dat ze zeg hooguit 4 uur hebben (tot zeg 05:00) om iets door half Nederland te vervoeren. Er is namelijk ook nog tijd nodig om van depot (Sittard) lokaal te distributeren (Vaals).
Ik zie de volgende opties:
- Pakketten worden doorgestuurd naar dichtsbijzijnde depot op de route. Dus dan krijg je Den Helder -> Amsterdam -> Utrecht -> Den Bosch -> Son en Breugel -> Sittard -> Vaals. Dit lijkt me niet want dit gaat te traag want je moet alles uitladen, scannen en weer inladen.
- Vanuit ieder pakketdepot vertrekken er 18 transporten naar ieder depot. Dit lijkt me erg inefficient.
- Iets er tussenin. Er zijn een paar routes gedefineerd (van Noord Nederland naar Zuid, van West naar Oost). Transport rijdt deze route en laad razendsnel uit wat voor het depot is, en in wat voor het volgende depots is op de route.
Wie weet meer?