Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een pakket van een ander houden?

Ik heb een pakket ontvangen ter waarde van 100 euro.
Op het pakket stond mijn naam en adres, en ik verwachte ook een pakket van dezelfde webshop.
Alleen de inhoud van het pakket was van een ander. Blijkbaar heeft de webshop mijn sticker op een andere doos geplakt en deze is naar mij toegestuurd.
Bij ontvangst heb ik hier ook voor getekent.

Nu zijn mijn vragen:
1.) Wettelijk gezien, mag ik dit pakketje houden?
2.) Mocht de webshop mij verzoeken tot retourneren, ben ik verplicht dit te doen?
3.) Wat kunnen hun doen om het pakket terug te eissen, en wat kan ik doen om het pakket te behouden?

Voor de moraalridders, ik heb slechte ervaringen met de shop gehad> ze hebben mij een product verkocht dat kapot ging tijdens normaal gebruik, 2 dagen nadat ik het ontvangen heb.
Klacht gemaakt, en nooit wat terug gehoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1. Nee, je mag dit niet houden.

->Het pakketje heb jij niet door een onrechtmatige daad verkregen en je hebt er ook geen overeenkomst over gesloten. Daarom zijn van toepassing de relevante artikelen uit het Burgerlijk Wetboek boek 6, Verbintenissenrecht, titel 4, verbintenissen uit andere bron dan onrechtmatige daad of overeenkomst.

De wetgever zegt daar dit over:

Artikel 203

1 Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

->Oftewel: de webshop is gerechtigd het 'onverschuldigd betaalde goed' van jou terug te vorderen.

2. Ja, dat ben je dus verplicht. De webshop staat in haar recht als het ontvangen goed wordt teruggevraagd, dus ben jij verplicht dat ook te doen. Je hebt wel recht op vergoeding van eventuele kosten die je daarbij maakt, de verzendkosten en eventuele andere kosten mogen dus niet voor jouw rekening komen.

3. Zij kunnen je schriftelijk of telefonisch laten weten dat je het terug moet sturen. Jij kunt niets doen om het te houden, want je hebt het onverschuldigd ontvangen. Werk je hier niet aan mee, dan kunnen ze in theorie juridische stappen zetten om jou - bijvoorbeeld via de deurwaarder - te dwingen tot teruggave of vergoeding van het pakket. Alleen als de webshop beslist dat je het pakket mag houden, mag je het houden. Je bent dan verplicht om aan die overdracht mee te werken zoals staat in artikel 208:

Artikel 208

De ontvanger verliest zijn recht op de in de beide vorige artikelen bedoelde vergoedingen, indien de wederpartij afstand doet van haar recht op terugvordering en, voor zover nodig, het onverschuldigd betaalde ter bevrijding van deze vergoedingen op haar kosten aan de ontvanger overdraagt. De ontvanger is verplicht aan een zodanige overdracht mede te werken.

->Jij hebt op dit moment niet het eigendomsrecht van de producten die je hebt ontvangen. Daarom moet je het terugsturen als je hierom gevraagd wordt, en kan alleen op initiatief van de webshop afstand worden gedaan van deze vordering. Pas dán bezit je daadwerkelijk deze artikelen. Je hebt dan géén recht meer op vergoeding van eventuele verzendkosten of andere kosten die je hebt gemaakt door het pakket aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing