Kun je je OV studentenkaart houden (incl. abbo)
Ik ben in oktober afgestudeerd en ben ondertussen al aan het zoeken naar een nieuwe baan. Op het moment heb ik een aantrekkelijke baan gevonden, helaas is het ongeveer anderhalf uur met het openbaar vervoer en heb ik straks geen recht meer op de studentenkorting.
Nu kost een traject kaart voor de NS naar dat bedrijf ca. 186 euro per maand en als ik met de bus zou gaan, ca. 172 euro per maand.
Nu weet ik dat wanneer je je studentenkorting niet stopzet je een boete krijgt, maar dat je nog wel "gratis" (afgezien van de boete) kunt reizen. Mijn vraag is dan ook hoe hoog is deze boete en zou het mogelijk zijn om deze voor langere periode te gebruiken (mijn abbo op de ov chipkaart is tot ergens 2012 geldig)?
Toegevoegd na 43 minuten:
Dit is wat ik terug vind op de site van IBG/DUO
Te laat
Als je je studentenreisproduct te laat stopzet, kost je dat € 68,- per halve kalendermaand.
Die halve maand gaat in na de vijfde werkdag van de eerste kalendermaand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Stop je je studentenreisproduct na de vijftiende, dan moet je € 136,- betalen. Voor elke volgende halve kalendermaand, gerekend vanaf de eerste en de zestiende dag van de maand, wordt de schuld € 68,- hoger.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd stopzetten van je studentenreisproduct. Je krijgt hierover geen bericht.
Lijkt me dus dat ik voor 136 euro onbeperkt kan reizen per maand zonder gevolgen of ben ik dan naief?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.