Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer je een treinkaartje koopt (2 klas) vol tarief ; betaal je dan de werkelijke prijs of legt de overheid een deel bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De overheid legt een zeer fors deel bij. De NS is een semi-overheidsbedrijf. Het is een NV waarvan alle aandelen van de Staat zijn. Bedrijven die niet op het hoofdrailnet rijden (Syntus, Arriva, Connexxion, Veolia) worden ook gesubsidieerd, maar zijn privaat eigendom. Zij delen wel het tariefsysteem met de NS.
Een aantal trajecten zou zonder subsidie allang gesloten zijn, net als een hoop stations. De overheid subsidieert dan met het oog op het maatschappelijk belang. Ik weet niet de exacte getallen, maar reken maar dat zonder staatssteun je treinkaartje minstens twee keer zo duur was.
De infrastructuur was vroeger in beheer van de NS, en de NS bekostigde dus (uit de staatskas) de aanleg en het onderhoud van het spoornet. Tegenwoordig is dat afgesplitst naar ProRail, dat een staatsbedrijf is. Dus de infrastructuur is al volledig betaald door de staat, met daarbovenop nog de subsidie voor de reizigersdienst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De werkelijke prijs. De overheid heeft geen invloed meer bij de NS. Alleen bij ProRail nog een beetje geloof ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkelijke prijs.

Waarom zou de overheid wat bijleggen? het treinverkeer is naar mijn weten geprivatiseerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je betaalt zeker niet het volle pond:
Indirect legt de overheid er geld bij.
De overheid verstrekt subsidie aan ProRail voor de aanleg en onderhoud van infrastructuur. NS betaalt een gebruiksvergoeding aan PRoRail en zonder die staatssubsidie zou de gebruiksvergoeding een stuk hoger moeten zijn.
Binnen NS zelf is de prijs van je treinkaartje ook niet kostendekkend:
NS heeft veel vastgoed in beheer, wat verantwoordelijk is voor de helft van de inkomsten terwijl het lagere uitgaven heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NS is niet meer van de overheid, de prijzen worden bepaald aan de hand van het aantal kilometers/zones, de overheid betaald hier niet aan mee. De NS heeft zelfs een gedeelte van de winst naar de overheid gedaan afgelopen jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image