Wat is er zo fijn aan om 1e klas trein te reizen?
Zitten de stoel beter? Ben je dan sneller op plaats van bestemming?
BonBonvanJohn
2 maanden geleden
@Ritsuka Ik denk dat vragensteller dit niet serieus bedoeld maar meer ironisch. Dat snapt iedereen toch wel.
tinus1969
2 maanden geleden
@Bonbonvanjohn - je weet het nooit https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Poe
Antoni
2 maanden geleden
De facto kan het seconden of soms zelfs minuten schelen door een strategische plaatsing van de 1e-klas-rijtuigen in de opstelling van de trein en de plek van de aankomst bij het perron van een station. Men zou dus kunnen plannen (en dat wordt ook gedaan) dat 1e-klas-reizigers dichter bij de uitgang van een station aankomen dan reizigers in de 2e klas. De 1e-klas-reizigers komen niet eerder aan op het station, maar hoeven dáár minder ver te lopen naar de uitgang. De reistijd van de trein is dus niet langer of korter, maar de totale reistijd van de 1e-klas-reizigers is wel korter.
Een en ander is natuurlijk maar een klein verschil, maar ieder verschil kan het gevoel van (meer) comfort vergroten.
tinus1969
2 maanden geleden
@Oswald heb je de eerste klas wel eens geprobeerd? Of ben je er wel eens doorheen gelopen?
Thecis
2 maanden geleden
Ik vind het heerlijk om 1e klas te reizen. Voor korte stukjes maakt het mij niet uit, maar wanneer ik uren in de trein (moet) zit(ten), overweeg ik het zeker. En soms heb je geluk met een internationale trein dat de 1e klas niet gek veel duurder is.
De stoelen zitten beter, je zit ruim en wanneer het druk is in de trein is het in de 1e klas o.h.a. een stuk rustiger. Dat je strategischer zit, daar heb ik nooit zo op gelet (of profijt van gehad voor mijn gevoel).
tinus1969
2 maanden geleden
Thecis; dat strategisch zitten klopt in ieder geval niet voor de Eurostar/Thalys naar Parijs. De eerste klas zit dan meestal achteraan dus je loopt de hele trein langs voordat je in de stationshal bent.
Inekez1
2 maanden geleden
Wat comfort betreft is de eerste / tweede klasse van een normale trein al heel anders dan van een thalys of nachttrein met coupé's. De tweede klasse stoelen van de ene trein zijn soms luxer dan de eerste klasse van een andere trein. Wat betreft zithouding en ruimte hangt het er ook van af hoe groot je zelf bent. Voor kleinere mensen zou ik de eerste klasse niet aanraden. Een veel te grote stoel zit namelijk minder lekker dan een normale stoel.
In de eerste klasse zijn de stoelen ruimer. De stoel zelf is ruimer, er is meer ruimte tussen de stoelen en meer beenruimte. Als je brede heupen hebt of hele lange benen, is dat comfortabeler. Ben je klein van stuk, dan zit het soms juist minder comfortabel. Vroeger veel gereisd met de trein. In een normale treinstoel kan ik in het midden van de stoel zitten met mijn hoofd goed op de hoofdsteun en mijn arm normaal op de armleuning. In een brede eersteklas stoel hang ik altijd scheef, omdat voor mijn gevoel de armleuning te ver opzij zit.
Op lange stukken vind ik het heerlijk om onderuitgezakt in foetus houding te liggen, met mijn knieën opgetrokken tegen de leuning van de stoel voor mij. Liefst nog met een kussentje of opgevouwen jas tegen het raam voor mijn hoofd. Dat kan niet in de eerste klas, die leuning is te ver weg en het raam ook.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.