Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vaak gaan automobilisten met de trein?

Ik denk dat automobilisten vrijwel nooit met een trein reizen, dus de vraag : hoe krijg je automobilisten in de trein is irrelevant

5 uur geleden
234
tinus1969
5 uur geleden
Definieer ‘automobilisten’? Iedereen met een auto? Met een rijbewijs?
TurfGraver
5 uur geleden
Dat zal verschillen per automobilist.
Ritsuka
4 uur geleden
Nasr het werk, in de vrije tijd? Wat wil je weten?
Inekez1
3 uur geleden
Ik reis regelmatig met de trein. Maar om op het station te komen ga ik wel met de auto. Dat is 8 minuten rijden met de auto en gratis parkeren, of 30 minuten fietsen, of ruim 5 minuten fietsen en dan 20 minuten met de bus. Ga eens kijken bij een station hoeveel auto's daar geparkeerd staan. Dat zijn dus allemaal automobilisten die met de trein reizen. En meestal nog meer, want vaak is zo'n parkeerterrein overvol waardoor mensen ook elders gaan parkeren.
Ikhebgeenidee
3 uur geleden
De vraag in je toelichting is wel degelijk relevant.
Zolang ik veel meer reistijd van deur tot deur heb, de trein minder zitplaatsen heeft dan reizigers en de kosten zo hoog zijn dat de variabele autokosten vergelijkbaar of zelfs lager zijn dan de trein, ga ik met de auto.
tinus1969
2 uur geleden
Juist als automobilisten (vrijwel) nooit met de trein gaan, is de vraag ‘ hoe krijg je automobilisten in de trein’ heel relevant.
ronron1212
een uur geleden
@Inekez1 bij jou is het misschien gratis parkeren maar in de meeste steden is er geen parkeer terrein of moet je er voor betalen.
Thecis
een uur geleden
@ronron1212
In de meeste steden gaan de mensen met de fiets. Het gaat vooral voor de mensen die naar (andere) steden gaan. In heel veel dorpen / randgemeentes is het parkeren bij een station gratis.
ronron1212
een uur geleden
@Thecis dat weet ik ook maar het gaat om de reactie van @inekez1 Dat is 8 minuten rijden met de auto en gratis parkeren
ronron1212
een uur geleden
@Thecis het is toch leuk zoals jij op mij reageert net of ik niets weet maar ja ik ben gelukkig niet doem en leef al heel lang en heb veel gezien en vastgesteld. Dus weet ik dat er niet zoveel plaatsen vrij parkeren hebben
Thecis
49 minuten geleden
@ronron1212
Hartelijk dank voor de reactie. Ik reageer omdat ik andere dingen zie. Ik betwijfel of wij heel veel in leeftijd schelen.
Het zou kunnen dat hetgeen u ziet / heeft gezien nog actueel is. Dat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen, is dat op momenten bepaalde reacties langs u heen lijken te gaan. Of dat bronnen die niet met uw zienswijze overeen komen als onbetrouwbaar of onwaar worden aangenomen. Dit kan ik echter mis hebben, maar dat is wel hoe het op mij over komt. Ik probeer u niet persoonlijk aan te vallen. Op sommige momenten lijken bepaalde zaken echter persoonlijk opgevat te worden. Dat ligt buiten mijn invloedsfeer. Zoals al heel vaak gezegd, als u gelijk heeft, steun ik u (net zoals anderen). Heeft u in mijn ogen geen gelijk, laat ik dat ook weten. Daarbij probeer ik wel altijd beleefd te blijven. Ik zou het van iedereen waarderen als zij dat ook doen.
ronron1212
34 minuten geleden
@Thecis dat is jouw mening over mijn die van mijn over jouw verschilt niet veel
Thecis
29 minuten geleden
Dan verschillen wij hierover van mening. Tot het volgende meningsverschil.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat is dan wel de holy grail om meer mensen uit de auto te krijgen?
“Het is een combinatie van dingen. Het openbaar vervoer moet goed georganiseerd, betrouwbaar, snel en duidelijk zijn. Dat is de holy grail. Laten we eerlijk zijn, vervoerstechnisch is de auto voor de meeste mensen toch comfortabeler? Die brengt je van deur tot deur. Vaak sneller en in je eigen coconnetje. Dus als je daar een alternatief voor bedenkt, moet je echt alles op alles zetten. Geen tochtig station, of een bushalte zonder dak. Alles moet goed zijn.

Als we mensen willen verleiden om de auto te verruilen voor het openbaar vervoer, dan moet je ook de auto minder faciliteren. Het is de wortel en stok. Je zou dan in de binnensteden niet te veel auto’s moeten toelaten, maar zorgen dat er goede fiets- en ov-verbindingen zijn. Zo heb je in centrum Den Haag bijvoorbeeld de tramtunnel. Dat is ook een parkeergarage, waardoor je heel makkelijk parkeert in het hart van de stad. Als je echt minder auto’s in de stad wilt, moet je daar kritisch naar kijken. Het is dus echt een combinatie: als je iets wilt stimuleren, dan moet je aan beide kanten dingen doen.”
“Het is niet gezegd dat iedereen de auto verruilt voor de trein als je het openbaar vervoer supergoedkoop maakt. In verschillende studies over mobiliteitsbeleid hebben we gezien dat het goedkoper maken van het openbaar vervoer niet leidt tot schokkend minder auto bewegingen. De prijs is wel belangrijk, maar het is niet de holy grail. Daarnaast is de prijs niet alleen van belang om mensen uit de auto te krijgen, maar ook om inclusieve mobiliteit te bieden: bereikbaarheid van banen en voorzieningen voor iedereen in de samenleving.”
(Lees meer...)
een uur geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding