Hoe wordt het aantal gereisde kilometers in de trein berekend?
Als ik op de trein stap, incheck (met bv. mijn OV-chipkaart), urenlang ga treinen zonder ergens uit te checken, en pas vlakbij huis weer uitcheck, msar wel op een ander station dan waar ik vertrokken ben - hoe wordt dan berekend hoeveel ik moet betalen? Wordt de 'omreis', of een deel ervan, in rekening gebracht?
Ik bedoel: kun je voor een klein bedragje de hele dag op de rails blijven, om lekker een boek te lezen, tussendoor op een station zonder toegangspoortjes even te gaan wandelen, weer verder te treinen enz.? Als de conducteur mij 100 km van huis controleert, wordt dan geregistreerd waar ik ben?
Diverse malen gehad dat de conducteur bij een controle aan de reiziger vraagt waar die is ingestapt, omdat er niet was ingecheckt. Ik kan me voorstellen dat bij NS er (achteraf) controle is op basis van incheck tijd en uitchecken en afgelegde afstand. Een hele dag voor uiteindelijk een afstand van bv 10 km roept dan vragen op. Kan me voorstellen dat je een boete krijgt. Of uit de trein zet, als hij kan zien dat je op deze reis onderweg bent om de boel te flessen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.