Wat voor stroom staat er op een spoorrails.?
Hoe kan het dat je niets merk als je er op rails staat.
Is de fase de bovenleiding? Waar zit het hem in. Of is gelijkspanning altijd veilig met de 0.
Zolang je de rails niet doorzaagt en er dan tussen gaat liggen is er niets aan de hand.
En ook iets niet over hoe het werkt.
Met de informatie die ik nu net heb, stel ik me zoiets voor:
https://i.ibb.co/cc66rpz/stroom.png
ALS die tekening correct is waarom is de blauwe ster (die een persoon voorstelt) dan niet in gevaar.*
En als de tekening niet klopt waar zit dan de denkfout. Wat is de stroomkring in de meest basale vorm?
@Oswald bedoel je hetgeen wat ik teken? *(is het iets als een; een retourdraad(of spoor in dit geval) is vrij van gevaar.
===
Ik denk dat ik iets heel essentieels mis hier.
De persoin is geen onderdeel van de stroom kring.
Je kunt hangen aan hoogspanningskabels zolang je (door je lichaam) de kring maar niet sluit.
Bekijken we een lamp in de huiskamer dan wordt daar energie naar toe gevoerd. Bij een lamp van 200 watt is de stroomsterkte circa 1 ampère bij een aangelegde spanning van 220 volt.
Die energie wordt allemaal opgebruikt in de gloeidraad. Energie kan niet tweemaal worden gebruikt. Achter de gloeidraad is er geen energie meer.
Dat klopt ook, want de spanning is daar nul volt, zoals bij de rails.
Nul volt maal 1 ampère is nul watt.
Maar toch spreken we van een stroomring.
Dit snap ik niet waar de elektronen blijven.
De stroom door de lamp en de stroom door de draad zijn natuurlijk even sterk. De spanning is dat niet.
Als de lamp een tienduizend maal hogere weerstand heeft dan de stroomdraad, zal de spanningsval over de lamp tienduizend maal zo hoog zijn als de spanningsval over de stroomdraad. Dan heb je dus over de lamp een spanningsval van 230 V, en over de stroomdraad een spanningsval van 0,023 V.
Voor de energie-afgifte geldt hetzelfde. De lamp zal in dit voorbeeld tienduizend maal meer energie afgeven dan de stroomdraad.
Waar de elektronen blijven ? Gewoon in de geleiders. De elektronen zelf zijn namelijk geen energie, maar slechts de DRAGER van de energie. Die energie wordt er bij de generator in gestopt en komt er, in jouw voorbeeld, bij de lamp weer uit.
Als in de generator stroom wordt gemaakt uit de energie die de stoomturbine afgeeft, waar komen de electroden die de generator er in stopt vandaan?
En waar blijven ze als de gloeidraad die energie heeft omgezet in licht en warmte?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.