Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaat er geen spoor 3,6,9 of 12 op amsterdam centraal station?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Centraal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het spoor bestaat wel, maar er ligt geen perron langs. Spoor 3 ligt in Amsterdam tussen perronsporen 2 en 4.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Ja er tussen daar is geen spoor maar een door loopt spoor. En de andere sporen dan 6 9 12
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar wat is daar de reden van?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SimonV heeft deze vraag voor mij beantwoord!
Je verwart een perron met een spoor. Voorheen werd bij het vertrek van een trein aangekondigd van welk perronnummer de trein vertrok. De reizigers moesten dan nog uitzoeken aan welke kant van het perron. Tegenwoordig zijn de perrons niet meer genummerd en wordt het spoornummer bekendgemaakt. Toch spreken reizigers nog vaak van perron waarmee ze spoor bedoelen.

Een spoornummer is een nummer voor het aangeven van een spoor op een station of rangeerterrein. Alle sporen op een emplacement hebben een nummer, ook de sporen die niet langs een perron liggen. Spoornummers zijn belangrijk voor de communicatie tussen spoorwegpersoneel en om de reizigers te kunnen informeren waar een trein stopt.

Meestal zijn de sporen genummerd op volgorde, beginnend bij 1 voor het spoor aan de kant van het centrum van de plaats of aan de kant van het hoofdgebouw van het station.

Zaksporen hebben soms hogere nummers: In Hengelo is spoor 11 een zakspoor tussen spoor 2 en 3. Hetzelfde geldt voor kopsporen aan de zijde van het stationsgebouw, zoals 15, 16, 20 en 21 in Dordrecht en 14, 15, 16 in Zwolle. Tot de jaren 60 hadden ook de kopsporen (thans 1 t/m 4) in Utrecht een hoger nummer.
Een kopspoor is een doodlopend spoor waardoor de trein alleen verder kan door over het aankomstspoor in tegengestelde richting terug te rijden.
Een zakspoor is een kopspoor dat binnen een perron ligt. Deze constructie komt voor bij stations met een breed eilandperron, waarbij een bepaalde treindienst (meestal een korte stoptrein) het betreffende station als eindpunt heeft.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geweldige uitleg, dankjewel! Precies het antwoord wat ik zoek.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image